Tvorba práva
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Legislativní proces:
Vznik legislativního záměru a jeho realizace
Spočívá v rozhodnutí o přípravě PP, úmyslem zákonodárce musí být zakotvení pravdivého a reálné cíle, zákonodárná iniciativa -> většina zákonodárných návrhů vždy pocházela od vlády (odbornost)
Legislativní pravidla
Jsou vydávána usnesením vlády, specifikují způsob tvorby zásad zákona, obecné schéma. Zásady zákona se rozešlou ostatním zúčastněným orgánům, poté následuje vypracování a projednání paragrafového znění
Příprava PP a jeho schválení
při přípravě návrhu zákona se vychází ze seriózní analýzy společenských poměrů + zhodnocení účelnosti a možností právní úpravy. Následující připomínkové řízení by mělo odstranit eventuální nedostatky a rozpory. Projednaný návrh lze předložit vládě
Závěr legislativního procesu
Projednání zákona v parlamentu
Schválení zákonů
Rozesílání předpisu a jeho zveřejnění
TVORBA ZÁKONA – právotvorná procedura
politické zadání (objednávka) – formulace politické úvahy – co je třeba upravit
věcný záměr zákona
dokument o tom, co se bude upravovat a jak, proč to potřebujeme – konkretizace a fixace objednávky
k fixaci politické objednávky, základní teze budoucí právní normy se formují před věcným záměrem – ne formálně, ale v praxi se používá – měla by probíhat odborná a politická diskuze
paragrafové znění
práce právníka (legislativce) – podle teze věcného záměru sepíše paragrafové znění podle legislativní techniky (zvláštní právní disciplína, Legislativní pravidla vlády)
zároveň se zpracovává důvodová zpráva
přeložení paragrafového znění do pochopitelného znění (aby poslanec pochopil)
schválení vlády, která to předkládá
projednávání
poslanecká sněmovna – čtení (1. čtení – zda má cenu se o tom zabývat -> Výbory, kterých se to týká dávají stanovisko -> 2. čtení – podrobná rozprava – navrhování pozměňovacích návrhů – o těch se hlasuje (ty, jež jsou přijaty, mění původní předlohu – český kámen úrazů – prostor pro extrémní lobbismus (může se prohlašovat naprostá blbost) – překladatel už nemůže zasáhnout (na Slovensku existuje institut pro zasáhnutí autora – u nás ne!) – proto může dojít k naprosté změně původního záměru – pozměňovací návrhy trpí nedostatkem materiálních náležitostí) -> 3. čtení – vychází konečná forma zákona
senát
nebude se zabývat = schvaluje
projedná – zamítne (buď zamítne nebo zamítne s pozměňovacím návrhem – zpět do PS – hlasování en bloc – musí se to schválit absolutní většinou)
projedná – schválí
schválit s pozměňovacím návrhem
podepisování – všichni povinnost podepsat kromě prezidenta – podpis formální význam, když tam podpis fyzicky není, nic se nestane (jednou již nepodepsal ani nevrátil); prezident také může oznámit PS, že nepodepsal – veto (15 dnů) -> do PS absolutní většinou); (V případě ratifikace mez. Smlouvy nemá prezident právo veta (Senát jej může prohlásit za nezpůsobilého,