Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
13. Ústavodárná procedura v ČR v porovnání s typy ústavodárné procedury ve světě.
Subjekty, postup, význam.
- to je stejné jako zákonodárná procedura, akorát tam jsou jiné většiny, souhlasit musí oboje
sněmovny a prezident nemůže vetovat
•
Subjekt iniciativy (u nás doslovně nikdo - jen zákony) – může být kdokoli, původní teorie,
pouze v době mimořádných situací nemůže vláda podat návrh, jinak ale lze jednat
•
Orgán (rozlišit způsoby – lid, lid+konstituanta, konstituanta, obyč. ústavodárce, ale kvalif.
většina, USA – ratifikace členskými státy
•
Způsob projednání – 3 čtení, nelze rychlé čtení, nelze podle UZB ve zkráceném jednání,
srovnání s jinými státy – požadavky stability
•
Kvorum a většina – ne obyčejná, názory (de Vattel, Puffendorf, Rousseau – jednomyslně –
ustavující moc, společenská smlouva, změny – není takto možné, protože by měl každý
liberum veto jako v Polsku (Rousseau), proto jiné možnosti – viz Ústava Francie 1791 –
závěrečná část, Ústava Dánska – závěrečná část
•
Jazyk a délka ústavy v ČR
14. Publikace právních předpisů a platné publikační právo. Funkce Sbírky zákonů a
Sbírky mezinárodních smluv. Publikace obecně závazných vyhlášek a nařízení
obcí a krajů a právních předpisů jiných úřadů. Publikace práva EU.
- obligatorní – př. právní předpis – musí být publikován, aby byl platný
- fakultativní – př. rozhodnutí a sdělení prezidenta, sněmoven ÚS
- publikace v úplném znění x oznámení s údaji, kde se daná věc nalezne
- ve věstnících vlády či zpravodajích ministerstev se publikují různé směrnice, účetní osnovy