Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
prostředky, je odpovědna za případné škody, když se stav neprokáže, i když jednala
v dobré víře
o
Subjektivní – je nutné skutečné nastoupení takového stavu, ale vláda není
odpovědna za škody
• Právní prostředky, kterými se má docílit dosažení systému do normálního stavu
o
Oprávnění příslušného orgánu stanovit pravidla, podle kterých se bude stát řídit
v době mimořádného stavu
o
Některé obsaženy v ÚZB
o
Když stát nebude schopen používat prostředky z ÚZB – už pouze právo na odpor
o
Lze rozdělit na tři základní skupiny:
řádné právní prostředky (preventivní a kdykoliv uplatnitelné = není potřeba
žádného mimořádného stavu)
Předpisy trestního, přestupkového, pracovního a správního práva
V právem stanovených případech možnost odnětí nebo omezení
některých lidských práv či svobod
Prostředky kontroly zákonnosti a ústavnosti (správní soudy, ÚS),
hlavně nezměnitelné náležitosti právního státu, čl. 9 odst. 2
Činnost Veřejného ochránce práv
Činnost policie a dalších bezpečnostních složek (ale ne armády, co se
týče udržování veřejného klidu a pořádku) a jejich kontrola
Činnost správních úřadů
Činnost složek záchranného integrovaného systému (hasiči,
záchranáři)
prostředky práva na odpor (právo lidu)
mimořádné stavy a prostředky
• Základem pro řešení mimořádných stavů je ÚBZ + další ustanovení jsou i v Ústavě a některých
mezinárodních smlouvách
1) Mezinárodní úprava (mezinárodní smlouvy jsou závazné dle čl. 10 Ústavy ČR)
o
MPOPP = Mezinárodní pak o občanských a politických právech
Za mimořádné úředně vyhlášené situace (zahrnuje zejména nouzový stav,
válečný stav, stav ohrožení státu), kdy je ohrožen život národa, lze za určitých
podmínek omezit nějaká základní práva a svobody, některá nelze ani tak
(právo na život, žádné otroctví, mučení, nevolnictví)