Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
interní předpisy – nejsou soudně vymahatelní, ale lze k nim přihlížet, pokud to zákonodárce
připustí
-
každý orgán musí vydávat v předepsané formě:
-
Parlament: ústava, ústavní zákon, zákon
-
Senát: + zákonná opatření
-
vláda: nařízení
-
ministerstva, jiné správní úřady, OÚS: právní předpisy (není stanovena forma) –
vyhlášky ministerstev, nařízení obcí a krajů
-
samospráva: obecně závazné vyhlášky krajů a obcí
-
zmocnění k vydávání: Ústava nebo delegace na zákonodárný orgán – není možná
subdelegace k vydání prováděcího předpisu (od 1.1.1969)
-
možnosti vydávání prováděcích předpisů:
-
k provedení zákona a v jeho mezích v případě nařízení vlády – může provést
nařízením věci i mimo rozsah zmocnění
-
na základě a v mezích zákona v případě výslovného zmocnění k vydání prováděcího
předpisu ministerstev, jiných správních org. a org obecní samosprávy – nelze
překračovat zmocnění
-
pojetí právního předpisu podle čl. 87 odst. 1 b) Ústavním soudem – rozhodující jsou nejen
obsahové a formální prvky, ale i funkcionální PP je právní akt, pokud prakticky plní funkci
právního předpisu a reguluje chování právních subjektů – ochrana přezkoumatelnosti
předpisů, přestože oficiálně nejsou označeny jako "právní předpis"
Smlouva
-
čl. 10 Ústavy – zvláštní kategorie mezinárodních smluv
-
klasifikace především podle subjektu, jež je schvaluje:
-
prezidentské (čl. 49/1)
-
vládní (čl. 63/1b)
-
resortní
-
pracovní právo – kolektivní smlouvy (zákoník práce a zákon č. 2/1991)
Soudní rozhodnutí (precedenty)
-
obecným soudům nepřísluší, aby vytvářely právo – není povinnost postupovat podle ustálené
a platné judikatury (právo i společnost se vyvíjí)