Výpisky 2012-2013
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
b. stát jako vlastník
bez majetku -> nefunguje, základ politik, naplňování zájmů, Ú a LZPS základní instituce ekonomického
systému, kompetence veřejného působení a meze jejich působení (čl. 11/2, 87/1). disponuje moc
výkonná -> kontrola NKÚ. obecná úprava hospodaření: 219/2000 Sb. o majetku ČR (veřejný prospěch,
státní podniky),
c. organizační složky státu
stát jak PO a jeho složky jeho jménem. je-li stát zastoupen příslušnou organizační složkou, má aktivní
legitimaci k ústavní stížnosti např. Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových – zastupuje stát
d. Zvláštnosti postavení ČNB
ústřední banka státu, péče o stabilitu měny, do její činnosti lze zasahovat jen na základě zákona,
nezávislá, vykonává dozor nad ostatními bankami, je právnickou osobou, jedná vlastním jménem na
vlastní odpovědnost, hospodaří samostatně s majetkem, která jí byl svěřen státem. Cíl je hosp. růst
státu. Bankovní rada (jmenuje prezident - guvernér, 2xvice + 4 člen). 2x informuje parlament. Ministr se
může účastnit rady a guvernér má poradní hlas ve vládě.
20.Regulační prostředky ústavního práva. Pravidla, principy, maximy,(mezinárodní) standardy a
státní politiky. Jejich význam a způsob konstrukce. a. pravidla viz ot.7c
b. principy viz ot. 7c
c. maximy
pomůcky řešení kontradikcí a nejasností na základě právnické zkušenosti – obecné směrnice, jak
postupovat ,přestože právo může říkat něco jiného (ex iniuria non fit ius, male captus, bele detentus)
d. standardy
OSN - právního rámce v oblastech, jako jsou ochrana životního prostředí, regulace pohybu migrujících
pracovních sil, boj proti obchodu s drogami a potírání terorismu.