Výpisky 2012-2013
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
c. Název, jazyk, délka a systematika
slavnostní, v preambulích patetický, jazyk je moderní a obecně srozumitelný – 113 článků, stručnější
d. Vyšší právní síla
Materiálně a formálně: není výslovně stanoveno, že má vyšší právní sílu, je třeba dovodit z čl. 9, 39/4,
87/1a,b; 95, nižší zákony nesmějí být v rozporu, musí být v souladu
13.Ústavodárná procedura v ČR v porovnání s typy ústavodárné procedury ve světě. Subjekty,
postup, význam. odlišná od běžné, ztížená procedura, odlišnosti: 1) ve výčtu subjektů zákonodárné iniciativy (př. Švýcarsko;
ČR ne) 2) v subjektu, jež schvaluje – v čr není, 3) ve způsobu projednávání – musí projednat Senát, nelze
projednávat v době ohrožení, nemůže být zkrácená procedura v jednom čtení 4) ve většině – 3/5
kvalifikovaná většina 5) v možnosti prezidenta vrátit zákon – nemůže vrátit ústavní 5) možnosti senátu:
• nutnost projednání v obou komorách – nesmí odmítnout se jím zabývat • schválení ve stejném znění
• neschválí – není možnost přehlasovat • pozměňovací návrhy – PS nemůže hlasovat o původní verzi,
pouze o návrzích Způsob projednání – 3 čtení, nelze rychlé čtení, nelze podle UZB ve zkráceném jednání,
srovnání s jinými státy – požadavky stability • Kvorum a většina Základní skupiny ústavodárné iniciativy:
o
ke změně ústavy je třeba přímé účasti voličů – ústavodárné referendum v Rakousku
o
o změně ústavy rozhoduje zastupitelský orgán
o
kombinace předchozích – lid přijímá ústavu schválenou parlamentem
o
o změně ústavy rozhodují rovněž subjekty federace – švýcarské kantony