Výpisky 2012-2013
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
b. směrnice pro výklad práva v ústavním právu
pravidla, která jsou obecná, směřující k řešení problému, na činnost určitého orgánu. Příklady: ústavně
konformní výklad PP, presumpce ústavnosti, vázanost soudce zákonem, pravidlo zachování demokracie,
pravidlo zákazu zneužití výkladu...
c. Přístupy k výkladu v Ústavy a Listiny
Subjektivní vs. objektivní přístup. Má se držet textu nebo jít za něj? Co vlastně rozumět textem Ústavy?
Vždyť to není jen těch 114 článků.
9. Ústava ČR jako základní zákon. Typologie a generace ústav. Demonstrace na Ústavě ČR.
a. Ústava jako základní zákon
1) legitimuje k výkonu státní moci (čl.2/1 a 5), 2) reprezentuje (čl.1), 3) integruje (principy a pravidla, na
jejichž základě český stát a společnost fungují), 4) kontroluje výkon moci ve státě a společnosti (čl.6), 5)
zajišťuje stabilizaci, nadřazenost a relativní neměnnost určitého řádu, pravidel, organizace a vztahů ve
státě a společnosti
b. typologie a generace
faktická (cokoli, co určuje povahu, organizaci, fungování státní moci), právní (objektivní), formální,
ideální. Rigidní x flexibilní. Psaná (mono-polylegalní) x nepsaná. Reálná x fiktivní. Původní x přenesená.
Dohodnutá x oktrojovaná x revoluční. Federativní x unitární x monarchistická republikánská.
Generace: 1) soustředění na organizační podobu státu, postavení jedince minimálně 2) ochrana
jedince, právo na účast při řízení státu (volit a být volen) 3) vyznačení cílů státní činnosti – po 2.svv.,
hodnotově orientované ústavy
10. Základní otázky obsahu ústavy. Ústavní materie. Vztah ústavní a zákonné úpravy.
a. Organizace stát, normy:
1) zřizující a zrušující stát jako takový, 2) určující území a obyvatelstvo státu, 3) upravující otázky výkonu
státní moci (hlavní: kompetenční, kreační a organizační, zřizovací, organizační, procedurální, upravující
postavení osob), 4) určující charakter právního řádu, jeho složky a vazby navenek, 5) upravující důsledky
rozhodnutí orgánů státní moci, 5) upravující členění a státní organizace státu, 6) normy symbolizující stát