Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Materiály ke zkoušce

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (662.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

-

Idea přirozených rozdílů mezi lidmi, kteří jsou předurčeni pro různé činnosti, přirozené
povaze člověka

-

Lidé mají mít rozlišené postavení v hierarchii

-

Tři třídy: vládcové, vojáci a pracující

-

Soukromé vlastnictví vhodné pouze pro tuto třídu, která vyrábí a směňuje

-

Pohrdal fyzickou prací, mají se jí zabývat jen otroci a nejnižší vrstvi

-

Měl za to, že soukromé vlastnictví ničí hodnoty a vede k preferování soukromých zájmů
před blahem celku => zákaz soukromého vlastnictví i rodiny pro elitní třídy-> vládci se
mají soustředit pouze na chod státu

ARISTOTELESDílo: Politika a Etika Nikomachova

-

Spojuje ekonomické názory s kontextem politické filozofie a etiky

-

Teoretizuje více než Xenofanes

-

zabývá se problematikou peněz, směnou zboží, cenou zboží

-

Navázali   na  něj   středověcí   myslitelé,   ve  středověku  jeho   dílo   studoval   a  dále   na  něj
navazoval, případně kritizoval jej Tomáš Akvinský.

Rozlišuje dvě formy nabývání majetku:

Ekonomika =

soustava naturálního hospodářství jako přirozené formy zahrnující získávání statků

ke spotřebě výrobou, sběrem volných plodů přírody, případně jiné přímé formy (vojenské výboje)

Chrematistika

=  soustava   směnného   (tržního)   hospodářství,   zahrnuje   získávání   majetku

obchodem, případně lichvou (ta je nepřirozená a nevhodná)

Jako přirozené nebo nepřirozené rozlišuje i ostatní ekonomické jevy
Vlastnictví chápe jako přirozené, pokud umožňuje, aby si domácnost vše nezbytné k  životu obstarala

-

takové vlastnictví je žádoucí a motivuje k co nejlepšímu hospodaření.

Hromadění peněžitého majetku (podřazuje pod chrematistiku) – nepřirozené.
Společné (společenské) vlastnictví odmítal, protože podlamuje osobní iniciativu a zájem na výsledcích
práce a vyvolává změny v hodnotovém systému, které negativně ovlivňují výchovu mladší generace

Témata, do kterých materiál patří