Okruhy 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Licence typu:
Uveďte autora
Uveďte autora-Nezpracovávejte
Uveďte autora-Zachovejte licenci
Uveďte autora-Neužívejte komerčně
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci
Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte
Zaměstnanecké dílo
dílo vytvořené ke splnění povinností vyplývajících z pracovněprávního vztahu
práva majetková vykonává zaměstnavatel – lze smluvně upravit odlišně
zaměstnavatel nemusí právo uplatnit proti zaměstnanci, aby je nabyl (na rozdíl od patentu)
zaměstnavatel může své právo postoupit jinému pouze při prodeji podniku, jinak potřebuje souhlas autora
při zániku/smrti zaměstnavatele přechází oprávnění k výkonu majetkových práv zpět na autora
jestliže zaměstnavatel nevykonává majetková práva vůbec nebo jen nedostatečně, může autor žádat o udělení licence
osobnostní práva jsou omezena ve prospěch zaměstnavatele (pokud vykonává majetková práva k dílu)
rozhodnutí o zveřejnění
zpracování
spojení s jiným dílem
dokončení (může dokončit jiný zaměstnanec)
zařazení do díla souborného
uvádění díla pod zaměstnavatelovým jménem
právo autora na dodatečnou přiměřenou odměnu (§ 58 odst. 6 AutZ) – neplatí pro počítačové programy, databáze, kartografická díla zhotovená n objednávku
počítačové programy, databáze a kartografická díla jsou vždy považována za díla zaměstnanecká, i když jsou vytvořena na objednávku
po skončení pracovněprávního vztahu zůstávají práva a povinnosti zaměstnavatele i autora nedotčena
Kolektivní dílo
dílo, na jehož tvorbě se podílí více autorů, které je vytvářeno z podnětu a pod vedením fyzické nebo právnické osoby a uváděno na veřejnost pod jejím jménem
např. kartografické dílo, nepatří sem audiovizuální a audiovizuálně užitá díla
všechna kolektivní díla se považují za zaměstnanecká (i když jsou vytvořena na objednávku)
příspěvky zahrnuté do takového díla nejsou schopny samostatného užití (rozlišovací prvek proti soubornému dílu)
doba trvaní ochrany se počítá jako u anonymních děl od zveřejnění (§ 27/3)
Dílo vytvořené na objednávku a dílo soutěžní
dílo vytvořené autorem na základě smlouvy o dílo
dílo vytvořené autorem jako soutěžícím ve veřejné soutěži
platí, že autor poskytl licenci k účelu vyplývajícímu ze smlouvy, není-li sjednáno jinak
není-li sjednáno jinak, k užití díla nad rámec takového účelu je objednatel oprávněn pouze na základě licenční smlouvy
autor může dílo vytvořené na objednávku užít a poskytnout licenci jinému, není-li to v rozporu s oprávněnými zájmy objednatele
nepoužije se pro zaměstnanecká díla, včetně počítačových programů a databází, kartografických děl a dílem vytvořený členem společnosti pro splnění závazku vůči ní (§ 58/10) a domnělých zaměstnaneckých děl – kolektivní díla § 59/2
Školní dílo
dílo, vytvořené autorem v rámci výuky
pokud chce škola dílo využívat, má právo za obvyklých podmínek právo na poskytnutí licence (i § 35/3)
pokud autor odmítá, musí se škola obrátit na soud, aby došlo k nahrazení projevu vůle
zákonná školní licence (§ 35) se vztahuje i na nezveřejněná díla (§ 29/2)
autor školního díla může s dílem volně nakládat, není-li to v rozporu s oprávněnými zájmy školy
škola může požadovat, aby autor z výtěžků, které získal z licencování díla, přispěl k úhradě nákladů, které škola do jeho díla vložila
vysoké školy mají povinnost zveřejňovat závěrečné práce za účelem kontroly – ale pokud by vydaly 10 nej prací, tak už porušují práva studenta
Dílo audiovizuální a díla audiovizuálně užitá
dílo tvořené uspořádáním děl audiovizuálně užitých
autorem audiovizuálního díla je jeho režisér
tím nejsou dotčena práva autorů děl audiovizuálně užitých
zvláštní doba trvání práv - § 27 odst. 5 AutZ
osobnostní práva autora jsou v určitých případech omezena ve prospěch výrobce prvního záznamu (§ 63 odst. 4 AutZ) – není možné odstoupit od zveřejnění pro změnu přesvědčení, použije se právo na dokončení ze zaměstnaneckého díla
zákonná domněnka autorství – zápis v rejstříku audiovizuálních děl dle mezinárodní smlouvy
zákon č. 273/1993 Sb., o některých podmínkách výroby, šíření a archivování audiovizuálních děl
Úmluva o mezinárodním zápisu audiovizuálních děl (sdělení MZV č. 365/1992 Sb.) – registrace WIPO
rozsah udělení licence ve prospěch výrobce prvotního záznamu audiovizuálního díla + výše odměny (§ 63 odst. 3 AutZ)
dílo audiovizuálně užité (kostýmy, scéna, kamera...)
rozsah udělení licence + výše odměny (§ 64 odst. 1 AutZ)
neplatí to pro dílo hudební (soundtrack)
Počítačové programy a jejich vnitrostátní autorskoprávní ochrana
Počítačový program -§ 2 odst. 2 (domněnka že jsou dílem), chráněn jako dílo literární § 65
je autorským dílem, je-li původní (= vlastní duševní výtvor autora)
není možné ho patentovat (vylučuje to zák. o vynálezech... X USA – lze patentovat)
nemusí splňovat podmínku jedinečnosti ve smyslu § 2 odst. 1, stačí, že je vlastním duševním výtvorem autora – tj. výjimka ze statistické jedinečnosti
užití pro osobní potřebu nelze považovat za volné užití (30/3)
2 základní formy – strojový kód (1001100) a zdrojový kód
Není možné chránit myšlenky a principy, na nichž je počítačový program založen, pouze vyjádření těchto myšlenek (soubor příkazů)
Počítačové programy jsou chráněny jako literární díla ve smyslu článku 2 Bernské úmluvy. Tato ochrana se vztahuje na počítačové programy bez ohledu na způsob nebo formu jejich vyjádření.
GUI – Graphic User Interface je nástroj interakce uživatele s kódem, nepožívá autorskoprávní ochrany jako počítačový program – není forma vyjádření počítačového programu ALE může být chráněné jako samostatné dílo (BSA v. Ministerstvo kultury ČR, C-393/09)
oprávněný uživatel má minimální rozsah práv, který nelze dohodou zúžit (až na vytváření rozmnoženin)
de-bugging (rozmnožuje, překládá, zpracovává, upravuje či jinak mění počítačový program, je-li to nezbytné k využití oprávněně nabyté rozmnoženiny při uvedení do provozu nebo opravuje-li chyby)
jiné úpravy je-li to nezbytné k využití – možné, pokud není dohodnuto jinak (v praxi vždy je dohodnuto jinak)
back-up-copy (záložní rozmnoženina počítačového programu)
zkoumá, studuje nebo zkouší funkčnost počítačového programu za účelem zjištění myšlenek a principů, na nichž je založen kterýkoli prvek počítačového programu, pokud tak činí při provozu, k němuž je oprávněn
interoperabilita - rozmnožuje kód nebo překládá jeho formu při rozmnožování a jiném zpracování, je-li k němu oprávněn, je-li to nezbytné k získání informací potřebných k dosažení vzájemného funkčního propojení, informace pro dosažení nejsou rychle dostupné a zkoumání se omezí jen na potřebnou část programu
Open software, Open Access
Open sw = počítačový sw s otevřeným zdrojovým kódem – technická dostupnost a zároveň legální dostupnost – licence umožňující při dodržení podmínek uživatelům zdrojový kód využívat, například prohlížet a upravovat (na rozdíl od proprietárního sw), § 2373 NOZ
Open Access = trvalý a bezplatný online přístup k dokumentům (zejména pak plným textům) pro všechny uživatele, který zahrnuje volné a neomezené čtení, stahování, kopírování, sdílení, ukládání, tištění, vyhledávání a hypertextové propojování
Práva související s právem autorským (obecný přehled)
práva výkonného umělce k jeho uměleckému výkonu
právo výrobce zvukového záznamu k jeho záznamu
právo výrobce zvukově obrazového záznamu k jeho záznamu
právo rozhlasového nebo televizního vysílatele k jeho původnímu vysílání
právo zveřejnitele k dosud nezveřejněnému dílu, k němuž uplynula doba trvání majetkových práv
nakladatele na odměnu v souvislosti se zhotovením rozmnoženiny jím vydaného díla pro os. potřebu
Práva výkonného umělce k jeho uměleckému výkonu
§§ 67-74 autorského zákona č. 121/2000 Sb.
umělecký výkon = výkon herce, zpěváka, hudebníka, tanečníka, dirigenta, sbormistra, režiséra (ale pouze divadelního), ... který hraje, zpívá, recituje, předvádí umělecké dílo a výtvory tradiční lidové kultury
výkonný umělec = FO, která umělecký výkon vytvořila
společný zástupce = umělecký vedoucí tělesa – osoba, která vystupuje za výkonných umělců, kteří vytvořili společné dílo (orchestr, sbor, taneční soubor), nakládá jejich jménem a na jejich účet, pokud se shodnou většinou mohou si za zástupce určit jinou osobu ( písemná forma + podpis většiny )
zástupce nemá právo jednat za sólistu, nebo dirigenta a režiséra divadelního představení
divadelní režisér není autor, ale výkonný umělec
majetková práva trvání: 50 let od vytvoření výkonu, pokud však byl vydán záznam – jiný než zvukový 50 let ode dne vydání záznamu, u zvukového 70 let (§ 73)
úplatná zákonná licence (nevyžaduje se souhlas umělce, ale musí se zaplatit, prostřednictvím příslušného kolektivního správce)
právo předvádět umělecké dílo