Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Okruhy 2016

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (661.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Licence typu:

  • Uveďte autora

  • Uveďte autora-Nezpracovávejte

  • Uveďte autora-Zachovejte licenci

  • Uveďte autora-Neužívejte komerčně

  • Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci

  • Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte

  1. Zaměstnanecké dílo

    • dílo vytvořené ke splnění povinností vyplývajících z pracovněprávního vztahu

    • práva majetková vykonává zaměstnavatel – lze smluvně upravit odlišně

    • zaměstnavatel nemusí právo uplatnit proti zaměstnanci, aby je nabyl (na rozdíl od patentu)

    • zaměstnavatel může své právo postoupit jinému pouze při prodeji podniku, jinak potřebuje souhlas autora

    • při zániku/smrti zaměstnavatele přechází oprávnění k výkonu majetkových práv zpět na autora

    • jestliže zaměstnavatel nevykonává majetková práva vůbec nebo jen nedostatečně, může autor žádat o udělení licence

    • osobnostní práva jsou omezena ve prospěch zaměstnavatele (pokud vykonává majetková práva k dílu)

      • rozhodnutí o zveřejnění

      • zpracování

      • spojení s jiným dílem

      • dokončení (může dokončit jiný zaměstnanec)

      • zařazení do díla souborného

      • uvádění díla pod zaměstnavatelovým jménem

    • právo autora na dodatečnou přiměřenou odměnu (§ 58 odst. 6 AutZ) – neplatí pro počítačové programy, databáze, kartografická díla zhotovená n objednávku

    • počítačové programy, databáze a kartografická díla jsou vždy považována za díla zaměstnanecká, i když jsou vytvořena na objednávku

    • po skončení pracovněprávního vztahu zůstávají práva a povinnosti zaměstnavatele i autora nedotčena

  2. Kolektivní dílo

    • dílo, na jehož tvorbě se podílí více autorů, které je vytvářeno z podnětu a pod vedením fyzické nebo právnické osoby a uváděno na veřejnost pod jejím jménem

    • např. kartografické dílo, nepatří sem audiovizuální a audiovizuálně užitá díla

    • všechna kolektivní díla se považují za zaměstnanecká (i když jsou vytvořena na objednávku)

    • příspěvky zahrnuté do takového díla nejsou schopny samostatného užití (rozlišovací prvek proti soubornému dílu)

    • doba trvaní ochrany se počítá jako u anonymních děl od zveřejnění (§ 27/3)

  3. Dílo vytvořené na objednávku a dílo soutěžní

    • dílo vytvořené autorem na základě smlouvy o dílo

    • dílo vytvořené autorem jako soutěžícím ve veřejné soutěži

    • platí, že autor poskytl licenci k účelu vyplývajícímu ze smlouvy, není-li sjednáno jinak

    • není-li sjednáno jinak, k užití díla nad rámec takového účelu je objednatel oprávněn pouze na základě licenční smlouvy

    • autor může dílo vytvořené na objednávku užít a poskytnout licenci jinému, není-li to v rozporu s oprávněnými zájmy objednatele

    • nepoužije se pro zaměstnanecká díla, včetně počítačových programů a databází, kartografických děl a dílem vytvořený členem společnosti pro splnění závazku vůči ní (§ 58/10) a domnělých zaměstnaneckých děl – kolektivní díla § 59/2

  4. Školní dílo

    • dílo, vytvořené autorem v rámci výuky

    • pokud chce škola dílo využívat, má právo za obvyklých podmínek právo na poskytnutí licence (i § 35/3)

      • pokud autor odmítá, musí se škola obrátit na soud, aby došlo k nahrazení projevu vůle

    • zákonná školní licence (§ 35) se vztahuje i na nezveřejněná díla (§ 29/2)

    • autor školního díla může s dílem volně nakládat, není-li to v rozporu s oprávněnými zájmy školy

    • škola může požadovat, aby autor z výtěžků, které získal z licencování díla, přispěl k úhradě nákladů, které škola do jeho díla vložila

    • vysoké školy mají povinnost zveřejňovat závěrečné práce za účelem kontroly – ale pokud by vydaly 10 nej prací, tak už porušují práva studenta

  5. Dílo audiovizuální a díla audiovizuálně užitá

    • dílo tvořené uspořádáním děl audiovizuálně užitých

    • autorem audiovizuálního díla je jeho režisér

    • tím nejsou dotčena práva autorů děl audiovizuálně užitých

    • zvláštní doba trvání práv - § 27 odst. 5 AutZ

    • osobnostní práva autora jsou v určitých případech omezena ve prospěch výrobce prvního záznamu (§ 63 odst. 4 AutZ) – není možné odstoupit od zveřejnění pro změnu přesvědčení, použije se právo na dokončení ze zaměstnaneckého díla

    • zákonná domněnka autorství – zápis v rejstříku audiovizuálních děl dle mezinárodní smlouvy

      • zákon č. 273/1993 Sb., o některých podmínkách výroby, šíření a archivování audiovizuálních děl

      • Úmluva o mezinárodním zápisu audiovizuálních děl (sdělení MZV č. 365/1992 Sb.) – registrace WIPO

    • rozsah udělení licence ve prospěch výrobce prvotního záznamu audiovizuálního díla + výše odměny (§ 63 odst. 3 AutZ)

    • dílo audiovizuálně užité (kostýmy, scéna, kamera...)

      • rozsah udělení licence + výše odměny (§ 64 odst. 1 AutZ)

      • neplatí to pro dílo hudební (soundtrack)

  6. Počítačové programy a jejich vnitrostátní autorskoprávní ochrana

    • Počítačový program -§ 2 odst. 2 (domněnka že jsou dílem), chráněn jako dílo literární § 65

    • je autorským dílem, je-li původní (= vlastní duševní výtvor autora)

    • není možné ho patentovat (vylučuje to zák. o vynálezech... X USA – lze patentovat)

    • nemusí splňovat podmínku jedinečnosti ve smyslu § 2 odst. 1, stačí, že je vlastním duševním výtvorem autora – tj. výjimka ze statistické jedinečnosti

    • užití pro osobní potřebu nelze považovat za volné užití (30/3)

    • 2 základní formy – strojový kód (1001100) a zdrojový kód

    • Není možné chránit myšlenky a principy, na nichž je počítačový program založen, pouze vyjádření těchto myšlenek (soubor příkazů)

    • Počítačové programy jsou chráněny jako literární díla ve smyslu článku 2 Bernské úmluvy. Tato ochrana se vztahuje na počítačové programy bez ohledu na způsob nebo formu jejich vyjádření.

    • GUI – Graphic User Interface je nástroj interakce uživatele s kódem, nepožívá autorskoprávní ochrany jako počítačový program – není forma vyjádření počítačového programu ALE může být chráněné jako samostatné dílo (BSA v. Ministerstvo kultury ČR, C-393/09)

    • oprávněný uživatel má minimální rozsah práv, který nelze dohodou zúžit (až na vytváření rozmnoženin)

      • de-bugging (rozmnožuje, překládá, zpracovává, upravuje či jinak mění počítačový program, je-li to nezbytné k využití oprávněně nabyté rozmnoženiny při uvedení do provozu nebo opravuje-li chyby)

      • jiné úpravy je-li to nezbytné k využití – možné, pokud není dohodnuto jinak (v praxi vždy je dohodnuto jinak)

      • back-up-copy (záložní rozmnoženina počítačového programu)

      • zkoumá, studuje nebo zkouší funkčnost počítačového programu za účelem zjištění myšlenek a principů, na nichž je založen kterýkoli prvek počítačového programu, pokud tak činí při provozu, k němuž je oprávněn

      • interoperabilita - rozmnožuje kód nebo překládá jeho formu při rozmnožování a jiném zpracování, je-li k němu oprávněn, je-li to nezbytné k získání informací potřebných k dosažení vzájemného funkčního propojení, informace pro dosažení nejsou rychle dostupné a zkoumání se omezí jen na potřebnou část programu

  7. Open software, Open Access

    • Open sw = počítačový sw s otevřeným zdrojovým kódem – technická dostupnost a zároveň legální dostupnost – licence umožňující při dodržení podmínek uživatelům zdrojový kód využívat, například prohlížet a upravovat (na rozdíl od proprietárního sw), § 2373 NOZ

    • Open Access = trvalý a bezplatný online přístup k dokumentům (zejména pak plným textům) pro všechny uživatele, který zahrnuje volné a neomezené čtení, stahování, kopírování, sdílení, ukládání, tištění, vyhledávání a hypertextové propojování

  8. Práva související s právem autorským (obecný přehled)

    • práva výkonného umělce k jeho uměleckému výkonu

    • právo výrobce zvukového záznamu k jeho záznamu

    • právo výrobce zvukově obrazového záznamu k jeho záznamu

    • právo rozhlasového nebo televizního vysílatele k jeho původnímu vysílání

    • právo zveřejnitele k dosud nezveřejněnému dílu, k němuž uplynula doba trvání majetkových práv

    • nakladatele na odměnu v souvislosti se zhotovením rozmnoženiny jím vydaného díla pro os. potřebu

  9. Práva výkonného umělce k jeho uměleckému výkonu

    • §§ 67-74 autorského zákona č. 121/2000 Sb.

    • umělecký výkon = výkon herce, zpěváka, hudebníka, tanečníka, dirigenta, sbormistra, režiséra (ale pouze divadelního), ... který hraje, zpívá, recituje, předvádí umělecké dílo a výtvory tradiční lidové kultury

    • výkonný umělec = FO, která umělecký výkon vytvořila

    • společný zástupce = umělecký vedoucí tělesa – osoba, která vystupuje za výkonných umělců, kteří vytvořili společné dílo (orchestr, sbor, taneční soubor), nakládá jejich jménem a na jejich účet, pokud se shodnou většinou mohou si za zástupce určit jinou osobu ( písemná forma + podpis většiny )

    • zástupce nemá právo jednat za sólistu, nebo dirigenta a režiséra divadelního představení

    • divadelní režisér není autor, ale výkonný umělec

    • majetková práva trvání: 50 let od vytvoření výkonu, pokud však byl vydán záznam – jiný než zvukový 50 let ode dne vydání záznamu, u zvukového 70 let (§ 73)

    • úplatná zákonná licence (nevyžaduje se souhlas umělce, ale musí se zaplatit, prostřednictvím příslušného kolektivního správce)

    • právo předvádět umělecké dílo

Témata, do kterých materiál patří