1.-Úvodní-hodina-Platón-a-jeho-podobenství-o-jeskyni-16.-2.-2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. Úvodní hodina, Platón a jeho podobenství o jeskyni (16. 2. 2015)
Test
Otázky pouze z přednášek (2-3 otázky)
Stručné odpovědi nebo abcd
Píše se pouze jeden (opakování je ústně)
Četba jedné filozofické publikace, kterou jsem ještě nečetla
Výpisky (jméno, kombinace) pro sebe
Titul, datum vydání, rok, výpisek
Přísahám, že jsem četla tuto knihu teprve v tomto semestru….
Platón a jeho podobenství o jeskyni v díle „Ústava“ (Politeia)
Platón (427-347 př. n. l.)
Základem jeho filozofie je nauka o ideách, která nikdy nevytvoří ucelený systém
Snaží se přijít na to, jak by měla vypadat dokonalá obec (v Řecku polis)
Podobenství o jeskyni:
Jedna z prvních utopií (topos = místo, u = ne → nemísto) – smyšlené místo
V rámci díla „Ústava“ příběh o zajatcích v jeskyni, která má východ
Vytvořil ji nejspíš na základě vzpomínky z dětství na stínohru s loutkami
Představuje ve zkratce jeho ontologii (nauka o bytí), gnoseologii (nauka o poznání), etiku (teorie mravnosti) a politické názory
Příběh:
Jeskyni sedí tváří ke stěně připoutaní „zajatci“
Zajatci se mohou dívat pouze na stěnu jeskyně (myslí si, že realita je pouze stěna)
Za zajatci je zídka, za ní oheň a kolem chodí lidé, kteří tam nosí různé věci, a ty vrhají díky ohni stíny na stěnu, na kterou se dívají zajatci
Jeden z otroků je osvobozen a poznává pravdu
Otrok se otočí a začne se procházet jeskyní, najde oheň a různé věci → vidí pravé věci v pravém slunečním světle
Když se otočí, první dojem je, že se chce vrátit, protože je v šoku → přirozenost člověka = odpor k novinkám → Poznávání otroka se jakýmsi způsobem zdokonalilo
Otrok prochází dál a zjistí, že je v jeskyni východ a jde ven a postupně si prohlíží okolí
Když pozná tuto pravdu (to je teprve pravda), tak se vrátí do jeskyně, aby ostatním zajatcům řekl, co je pravda – správný filozof nenechá druhé ve lži
Sféra zajatců – stíny
Spoluvězni žijí ve světě svého pohodlí, tradičních názorů a vnímají jen povrch věcí
Dívat se na věci jinak je pro ně nezvyklé, nepříjemné
Věci (jsoucno, bytí) vnímají, ale nekladou si otázku, kde se vzalo
Jakoby vnímají pouhé stíny věcí či jejich obrazy v zrcadle
Sféra jeskyně – obrazy
Prohlubuje se vnímání jsoucna (bytí, věcí)
Věci se stávají „jsoucnějšími“
Jejich struktury a souvislosti jsou viděny v novém světle planoucího ohně
Svět jeskyně je hérakleitovským světem věčného pohybu (plynutí) a změny
Hlavní je smyslové vnímání
Sféra nad jeskyní – ideje
Rozumové poznání umožňuje poznávat pravá jsoucna, ideje
Návrat do jeskyně umožňuje probuzení některých zajatců → spravedlivé vedení ostatních správným směrem, k opravdovému, ne reaktivnímu dobru
Rodí se politika filozofů králů
Podobenství o jeskyni Platón doplňuje „úsečkou“