Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1.-Úvodní-hodina-Platón-a-jeho-podobenství-o-jeskyni-16.-2.-2016

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.83 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

1. Úvodní hodina, Platón a jeho podobenství o jeskyni (16. 2. 2015)

  • Test

  • Otázky pouze z přednášek (2-3 otázky)

  • Stručné odpovědi nebo abcd

  • Píše se pouze jeden (opakování je ústně)

  • Četba jedné filozofické publikace, kterou jsem ještě nečetla

  • Výpisky (jméno, kombinace) pro sebe

  • Titul, datum vydání, rok, výpisek

  • Přísahám, že jsem četla tuto knihu teprve v tomto semestru….

Platón a jeho podobenství o jeskyni v díle „Ústava“ (Politeia)

  • Platón (427-347 př. n. l.)

  • Základem jeho filozofie je nauka o ideách, která nikdy nevytvoří ucelený systém

  • Snaží se přijít na to, jak by měla vypadat dokonalá obec (v Řecku polis)

  • Podobenství o jeskyni:

  • Jedna z prvních utopií (topos = místo, u = ne → nemísto) – smyšlené místo

  • V rámci díla „Ústava“ příběh o zajatcích v jeskyni, která má východ

  • Vytvořil ji nejspíš na základě vzpomínky z dětství na stínohru s loutkami

  • Představuje ve zkratce jeho ontologii (nauka o bytí), gnoseologii (nauka o poznání), etiku (teorie mravnosti) a politické názory

  • Příběh:

  • Jeskyni sedí tváří ke stěně připoutaní „zajatci“

  • Zajatci se mohou dívat pouze na stěnu jeskyně (myslí si, že realita je pouze stěna)

  • Za zajatci je zídka, za ní oheň a kolem chodí lidé, kteří tam nosí různé věci, a ty vrhají díky ohni stíny na stěnu, na kterou se dívají zajatci

  • Jeden z otroků je osvobozen a poznává pravdu

  • Otrok se otočí a začne se procházet jeskyní, najde oheň a různé věci → vidí pravé věci v pravém slunečním světle

  • Když se otočí, první dojem je, že se chce vrátit, protože je v šoku → přirozenost člověka = odpor k novinkám → Poznávání otroka se jakýmsi způsobem zdokonalilo

  • Otrok prochází dál a zjistí, že je v jeskyni východ a jde ven a postupně si prohlíží okolí

  • Když pozná tuto pravdu (to je teprve pravda), tak se vrátí do jeskyně, aby ostatním zajatcům řekl, co je pravda – správný filozof nenechá druhé ve lži

  • Sféra zajatců – stíny

  • Spoluvězni žijí ve světě svého pohodlí, tradičních názorů a vnímají jen povrch věcí

  • Dívat se na věci jinak je pro ně nezvyklé, nepříjemné

  • Věci (jsoucno, bytí) vnímají, ale nekladou si otázku, kde se vzalo

  • Jakoby vnímají pouhé stíny věcí či jejich obrazy v zrcadle

  • Sféra jeskyně – obrazy

  • Prohlubuje se vnímání jsoucna (bytí, věcí)

  • Věci se stávají „jsoucnějšími“

  • Jejich struktury a souvislosti jsou viděny v novém světle planoucího ohně

  • Svět jeskyně je hérakleitovským světem věčného pohybu (plynutí) a změny

  • Hlavní je smyslové vnímání

  • Sféra nad jeskyní – ideje

  • Rozumové poznání umožňuje poznávat pravá jsoucna, ideje

  • Návrat do jeskyně umožňuje probuzení některých zajatců → spravedlivé vedení ostatních správným směrem, k opravdovému, ne reaktivnímu dobru

  • Rodí se politika filozofů králů

  • Podobenství o jeskyni Platón doplňuje „úsečkou“

Témata, do kterých materiál patří