Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1789

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (172.41 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

6KOŘENY EVROPSKÉHO MYŠLENÍ A KULTURY 2

(1. přednáška)

PLATON

  • Platonovo podobenství o jeskyni = v jeho nejznámějším díle Ústava

  • máme jeskyni s východem, kde jsou připoutaní tři zajatci čelem ke stěně; dívají se na zeď a sledují pouze stíny vrhané ohněm (hliněné sošky)

  • na stěně je promítán celý náš svět, jak ho vlastně vnímáme

  • pro uvězněné lidi stíny představují jedinou skutečnost, kterou jsou schopni vnímat

  • když je jeden vězeň uvolněn, vyjde ven z jeskyně a vidí slunce; musí si zvykat na světlo; uvidí oheň a zřítí se mu předešlé pravdy, kterým věřil

  • naznačení rozdílu mezi filosofií a ostatním i vědami

  • Vyjití ven z jeskyně a zpozorování skutečného světa je prohlédnutí do pravdy (pro Platona je nejdůležitější ideou slunce; idea dobra)

  • Člověk je zahleděn do světa, ale má povinnost vrátit se a mluvit o filosofii

  • Návrat do jeskyně je kostrbatý, ale vězeň musí ostatním sdělit pravdu o skutečném světě; povinnost filosofa; vnímá skutečnost, ne jako ostatní, kteří vnímají jen stíny = lidé se bojí pohledět pravdě do očí

  • Pro Platona je důležitá při poznávání souvztažnost = jak předmět poznávám, čím ho poznávám apod.…

  • Máme 4 souvztažné principy:

  • Smyslově vnímáme a myslíme; svět jevů, vnímání a svět myšlenkový

AD = zajatec se dívá na stíny v jeskyni; oblast kde dospíváme k pravdě dohadováním = AISTHESIS (princip souvztažnosti = stíny rozeznávám dohadováním; EIKASIA = dohadování)

AC = svět jeskyně (AISTÉ); předměty, kterým rozumím díky smyslového vnímání = vymezuje oblast DOXA (svět mínění)

DC = PISTIS; poznávání skrze víru (princip souvztažnosti = věc poznávám skrze víru)

CD = poznáváme rozumem; ALETHEA; pravda mimo jeskyni

EC = myšlenkové předměty; NOETA

AB = kosmos

CE = pevné poznání; oblast NOETE; poznáváme geometrické obrazce; objekty matematiky

EB = oblast filozofování (dialektika = poznávání ideje) – EPISTÉMÉ= ideu poznáváme rozumem

CB = vědění; EPISTÉMÉ

  • Idea je vždy jediná, dokonalá, věčná, nehybná; ve světě AISTÉ je vše nedokonalé; věčné předobrazy věcí

  • Ideje jsou základem, musíme je znát; přijímáme to, co je evidentní

  • Další spisy: spis Faidon (ryba ve vodě, která se potápí a vidí slunce)

(2. PŘEDNÁŠKA)

Søren Kierkegaard (1813 – 1855)

  • Dánský filozof; porovnávání filozofie x náboženství

  • G. Vlastos:

  • interpret Sokratovy filozofie; současný americký badatel

  • pro Sokrata byla ironie součástí tzv. sokratovské strategie; ironizování jeho spolupracovníků

  • slovní obrat; říkáme něco jiného než to co je ve skutečnosti

  • může to mít různé důvody: vtip, narážka, výtka, kritika

  • ironie často zůstává hádankou, nevíme, proč byla vyslovena; podstatný znak – to co popisuji je jinak, než to je, nejedná se o klam

  • v Řecku před Římany: ejronea (ironie) = klam; Sofisté klamou, Sokrates nikoli

  • věděli, že ironie není pouze klam (ironikové nás chtějí nachytat) + fabulace – neklamavé momenty

  • Sokrates – jeho ironie byla neklamavá; komplexní ironie podle Vlastose; u Sokrata byla dvousečná (něco ví a něco neví)

  • Historka o Sokratovi a Alkibiadovi (Platonovy spisy) = filosofie není obchod, Sokratovské ovládání tělesných tužeb, spousta ironických vět

  • U Sokrata je ironie vždy spojena se sázkou (pozná to? Nepozná?); pokud na věci nepřijdeme sami, nepoznáme je; musíme mít vlastní názor; zkouška, zdali ironii někdo prohlédne

  • Má filosofickou hodnotu; pozitivní závěry

Témata, do kterých materiál patří