1789
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
6KOŘENY EVROPSKÉHO MYŠLENÍ A KULTURY 2
(1. přednáška)
PLATON
Platonovo podobenství o jeskyni = v jeho nejznámějším díle Ústava
máme jeskyni s východem, kde jsou připoutaní tři zajatci čelem ke stěně; dívají se na zeď a sledují pouze stíny vrhané ohněm (hliněné sošky)
na stěně je promítán celý náš svět, jak ho vlastně vnímáme
pro uvězněné lidi stíny představují jedinou skutečnost, kterou jsou schopni vnímat
když je jeden vězeň uvolněn, vyjde ven z jeskyně a vidí slunce; musí si zvykat na světlo; uvidí oheň a zřítí se mu předešlé pravdy, kterým věřil
naznačení rozdílu mezi filosofií a ostatním i vědami
Vyjití ven z jeskyně a zpozorování skutečného světa je prohlédnutí do pravdy (pro Platona je nejdůležitější ideou slunce; idea dobra)
Člověk je zahleděn do světa, ale má povinnost vrátit se a mluvit o filosofii
Návrat do jeskyně je kostrbatý, ale vězeň musí ostatním sdělit pravdu o skutečném světě; povinnost filosofa; vnímá skutečnost, ne jako ostatní, kteří vnímají jen stíny = lidé se bojí pohledět pravdě do očí
Pro Platona je důležitá při poznávání souvztažnost = jak předmět poznávám, čím ho poznávám apod.…
Máme 4 souvztažné principy:
Smyslově vnímáme a myslíme; svět jevů, vnímání a svět myšlenkový
AD = zajatec se dívá na stíny v jeskyni; oblast kde dospíváme k pravdě dohadováním = AISTHESIS (princip souvztažnosti = stíny rozeznávám dohadováním; EIKASIA = dohadování)
AC = svět jeskyně (AISTÉ); předměty, kterým rozumím díky smyslového vnímání = vymezuje oblast DOXA (svět mínění)
DC = PISTIS; poznávání skrze víru (princip souvztažnosti = věc poznávám skrze víru)
CD = poznáváme rozumem; ALETHEA; pravda mimo jeskyni
EC = myšlenkové předměty; NOETA
AB = kosmos
CE = pevné poznání; oblast NOETE; poznáváme geometrické obrazce; objekty matematiky
EB = oblast filozofování (dialektika = poznávání ideje) – EPISTÉMÉ= ideu poznáváme rozumem
CB = vědění; EPISTÉMÉ
Idea je vždy jediná, dokonalá, věčná, nehybná; ve světě AISTÉ je vše nedokonalé; věčné předobrazy věcí
Ideje jsou základem, musíme je znát; přijímáme to, co je evidentní
Další spisy: spis Faidon (ryba ve vodě, která se potápí a vidí slunce)
(2. PŘEDNÁŠKA)
Søren Kierkegaard (1813 – 1855)
Dánský filozof; porovnávání filozofie x náboženství
G. Vlastos:
interpret Sokratovy filozofie; současný americký badatel
pro Sokrata byla ironie součástí tzv. sokratovské strategie; ironizování jeho spolupracovníků
slovní obrat; říkáme něco jiného než to co je ve skutečnosti
může to mít různé důvody: vtip, narážka, výtka, kritika
ironie často zůstává hádankou, nevíme, proč byla vyslovena; podstatný znak – to co popisuji je jinak, než to je, nejedná se o klam
v Řecku před Římany: ejronea (ironie) = klam; Sofisté klamou, Sokrates nikoli
věděli, že ironie není pouze klam (ironikové nás chtějí nachytat) + fabulace – neklamavé momenty
Sokrates – jeho ironie byla neklamavá; komplexní ironie podle Vlastose; u Sokrata byla dvousečná (něco ví a něco neví)
Historka o Sokratovi a Alkibiadovi (Platonovy spisy) = filosofie není obchod, Sokratovské ovládání tělesných tužeb, spousta ironických vět
U Sokrata je ironie vždy spojena se sázkou (pozná to? Nepozná?); pokud na věci nepřijdeme sami, nepoznáme je; musíme mít vlastní názor; zkouška, zdali ironii někdo prohlédne
Má filosofickou hodnotu; pozitivní závěry