1789
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
(5. přednáška)
SOKRATES (469 – 399)
Byl popraven; musel vypít číši bolehlavu – odsouzen nejspíš z politických důvodů
Prý kazil mládež a zaváděl nová božstva
Platónovo dílo – Obrana Sokrata
SOKRATOVY TEZE:
„Vím, že nic nevím.“ (není přesná)
„Poznej sám sebe.“
Sokratovská rovnice: vědění = ctnost
ctnost = blaženost
Kdo má znalost je ctnostný a ta ho činí blaženým
„Nikdo nečiní zlo úmyslně. Nevědění je zlo. Vědění je dobro.“
„VÍM, ŽE NIC NEVÍM.“ = věštírna ho označila za nejmoudřejšího z Řeků – zkoumal proč. V ulicích se vyptával lidí odborníků; využívá metodu vyvracení (elmentos) – metoda jen u něj: začne rozhovor s někým, kdo vysloví nějaký názor; ten poté musí se vším souhlasit = potom je v rozporu se vším co řekl
Odsouhlasím, že se mýlím; chtěl dojít k pravdě, ale ta není nikdy 100%
Sokrates nám totiž nikdy neřekne dogmatickou pravdu = Sokrates je pravý demokrat
Všechny hovory končí stejně = všechno každému vyvrátil. = Sokrates dopředu ví, že neví (proto je moudrý) = ostatní k tomu musí dovést
Něco bychom ale vždycky měli vědět = „POZNEJ SÁM SEBE.“; buď ve shodě sám se sebou (pokud nejsme, je to nejhorší)
Řekové potřebují druhého, aby sebe poznali = forma dialogu; Dialogická metoda
Pokus o negativní definici – Co děláme, když se nepoznáváme… Přeceňujeme se, Když jsme: Bohatší než jsme, krásnější než jsme, chytřejší než jsme. = TEZE
Sami se neznáme, ale myslíme, že jo = Nadhodnocování
Často si v sobě zafixujeme předsudky
Každý máme svou pravdu a o té si myslíme, že je pro nás nejlepší (i když např. jednáme špatně) = děláme to, co chceme a co je pro nás nejlepší == Sokratovská shoda co si myslím, a co dělám.
Sokratovské nevědění: Stále zjišťujeme, kdo vlastně jsme (Podle Huma my nejsme)
Každý je ve své realitě = děláme to, co chce doba
Sokrates ale ukazuje, že se člověk může překročit.
KAŽDÝ ALE MÁ NĚJAKOU ZNALOST!
Ctnost = zdatnost (aneté)
Sokratova otázka: existuje vědění, které bude znamenat, že jsme dobrý člověk?
Lidé se nezabývají mravností a etičností
Ctnost se nedá naučit, ale poté přiznal, že se naučit dají.
Hlavní ctnosti pro Sokrata: ZBOŽNOST, STATEČNOST (andrea), SPRAVEDLNOST, MOUDROST (Rozvážnost x Sofia – moudrost akademická)
Pokud máme jednu ctnost, máme i ostatní
Jde mu o společensko-politické morální hodnocení ==Paradox jednoty ctnosti
Sokratovská teorie dostatečnosti ctnosti: možnosti jak spojit ctnost s blažeností
Ctnost je dobro samo o sobě, ale my ji můžeme volit z různých důvodů
Jsem ctnostný = jsem i blažený
Teorie stoiků: ctnost je blaženost = stoický mudrc je blažený i na mučidlech
Sokrates je někde mezi tím = dostatečnost ctnosti k tomu, abychom byli blažení – tzv. ctnostné blažení (možnosti: 1. Ctnost je jen nástroj; 2. Ctnost je dobro, ale ne moc blaženost, 3. Ctnost je blaženost.)
Sokrates hledá způsob, jak zapojit dobro
Podmínka dobra, aby byl člověk ctnostný, ale není to absolutní dobro
„Jobovky“ – rozhodnout mezi menším a větším zlem; i když si člověk vybere menší zlo, je na 99% šťastný a to je dostačující
Sokrates dává sázku na ctnost; ctnost je suverénní – suverenita u něj znamená, že dá přednost mravnému před nemravným.
Aristoteles Sokratovu tezi kritizuje, nechce ji ani pochopit.
Sokrates nedělá vědomě sobě sám něco zlého – díky toho co si myslíme, jednáme
Kdyby člověk zjistil, že mu bude líp, když nebude např. krást, přestane to dělat = musí si to zažít a uvědomit
Lidé si o sobě myslí, že ví, ale neví
Vědět pravdu je zlo. Vědět, že ji nevím, vede k toleranci, k víře.
Sokratovi stačilo vědění, aby něco uměl a všemu odolal.
Jeho manželkou byla Xantipa; neměl rád nespravedlnost (Přátelům se má pomáhat a nepřátelům škodit = ale ne podle Sokrata!)
Dobrý člověk může jednat jenom dobře = nemáme škodit ani nepřátelům