1789
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
SOKRATOVSKÁ IRONIE PODLE KIERKEGAARDA:
Disertační práce – Sokratova ironie. „Vím, že nic nevím“. = ironické
Podle něj je jeho ironie negativní; nedocházíme k pozitivním závěrům; programově dospívá do nicoty
Náboženské hledisko: Ježíš je cesta, ne Sokrates
Podle Kierkegaarda nás Sokrates vedl do nicoty, podle něj Sokrates nic neví, všechny pravdy rozmělní do nicoty; jeho ironie je komická
Aristofanova komedie – Oblaka (kritika Sokrata – vznášení mezi nebem a zemí) = ironie je nekonečná v tom, že vše rozmělní; Sokrates nedospěje k cíli; nikdy nic nevyřeší; negativní ironie zbaví člověka předsudků = podle Kierkegaarda pozitivní věc na jeho ironii
Sokrates byl pohan (boj mezi filosofií a náboženstvím) – Sokrates pořád zpochybňuje; je důležitá osoba ve filosofii, neboť stanovil meze a dále může už jen náboženství
Víra je slovy nesdělitelná, je více než slova
Víra je nejtěžší úkon člověka; filosofie je lehčí
Ateisté nevěří tomu co je nabízená křesťanská víra – jsou slabí to přijmout
Sokratovství nás postaví do nicoty a víra znamená vše
Platonova jeskyně = víra nás osvobodí
Být křesťanem je nejtěžší úkol na světě; Kierkegaard chce být autorem šířícím náboženství; zájem o přírodní vědy
Kierkegaard vystudoval filosofii v Berlíně (klid před ženou, studium u Hegela); dílo Svůdcův deník
Hegel byl jeho protivníkem
SYSTÉM TRIÁD PODLE HEGELA: Teze, antiteze a syntéza – nový systém
Kierkegaard nevěří syntéze (dílo Buď a nebo) – člověk se musí rozhodnout jestli ano nebo ne
Musíme zvolit jednu cestu
Body (Mody, stádia) lidské existence: 1. ESTETICKÝ
2. ETICKÝ (filosofie)
3. NÁBOŽENSTVÍ (víra)
ESTETICKÝ: Hodnotí a žije jen esteticky. Řídí se jen estetikou. Ničemu se nevěří a beru to co je
Horní a dolní příčky – dva póly: DON GIOVANNI = svůdce; estetické hodnoty = aktivní pól
Pasivní pól = žijeme jako zvíře
Svůdce je typický pro estetiku
ETICKÝ: Vyvíjíme se morálními hodnotami – manžel; opět dva póly
Může být eticky mdlý člověk (manžel), nudný a člověk vášnivý (Don Giovanni), usiluje o nás
NÁBOŽENSKÉ: Aktivní a pasivní
Vášnivý křesťan – věří hluboce x Nevášnivý křesťan – nudný, pokrytecký
Každý může udělat skok do víry = abychom se tak stalo, musíme bezpodmínečně nenávidět sami sebe – musíme vědět své hříchy, neboť my hřešíme stále
Mezi těmito stádii neexistují plynulé posuny, ale skoky a zvraty
Skok do víry = teologická suspenze etična = dočasně se suspenduje etika a nastupuje víra; dosazení víry namísto etična
Dílo Současnost: mody aplikoval na dění ve společnosti
1. Revoluční kvas, doba hmatatelná x 2. Stadium nacionální (současnost)
Doba ustrne a vše se začne racionalizovat = vše je moc rozumné; člověk má být individualitou
Společnost má tendenci „ničit“ nás = abstraktní nic (Buď a nebo neplatí) – nedospíváme k porozumění
Heidegger: síla man (Jsme ovce? Následujeme dav)