5.-Sokrates-15.-3.-2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5. Sokrates (15. 3. 2016)
469-399 př. n. l.
Nepsal texty - Víme o něm pouze od Platóna (jeho dialogy, kde mluvčím je Sokrates), Xenofana a Aristofána (napsal o něm hru, ve kterém se Sokratovi směje)
Svědectví se liší – kdo je tedy Sokrates?
Chce rozvíjet etickou problematiku
Snaží se vymezit co je areté (ctnost) – říká, že ctnost je vymezitelná, ale on ji vymezit nedokáže
Proslaven sebepoznáním, filozofie niterností
Je nařčen z toho, že neuznává státní bohy, zavádí nová božstva a kazí mládež → soustavně poukazuje na neduhy demokratického zřízení obce, provokuje → je odsouzen k trestu smrti vypitím číše bolehlavu
Skeptik
Péče o duši – je zapotřebí zbavit se předsudků, nekritického přijímání tradice, pomyslného vědění (máme myslet sami za sebe)
Vyrůstá ze sofistiky, ale od sofistů se odlišuje
Dialektika
Sokratova metoda vyhledávání definic spočívá v systematicky vedeném dialogu
Svou dialektiku přirovnává k porodnickému umění – pomáhá na svět novým myšlenkám
Přivádí člověka do úzkých – z domnělého vědění do nevědomí (takový stav nechápe jako prázdnotu, ale jako porodní bolest plodící inteligenci)
Je pro něj typická ironie, vymezování pojmů, dělení pojmů na rody a druhy
Osobitá je jeho teorie o nevědění
Určuje 4 základní ctnosti – zbožnost, spravedlnost, moudrost, statečnost (pokud má člověk jednu, má všechny)
V protikladu k Sofistům – člověk nemusí mít všechny ctnosti
Jeho 5 tezí:
Vím, že nic nevím
Sokrates obchází odborníky a ptá se – on jediný ale říká dopředu, že neví → má náskok nad ostatními a chce to naučit i ostatní
Byl označen za nejmoudřejšího a zjišťoval, proč to tak je, až zjistil, že ostatní si myslí, že něco ví, ale nic neví
Spíše věří, že to tak je, ale neví to
Sokrates je nejmoudřejší proto, že ví o svém nevědomí předem, ostatní k němu musejí být přivedeni
Poznej sám sebe
Člověk se poznává dialogem – pohled do očí je cestou do duše
Ne pomocí testů, ale skrze dialog (oči druhého jsou zrcadlo, ve kterém se zhlédneme (je to okno do duše)
Platon v dialogu říká: nepoznáváme se, když jsme bohatší, než jsme, když jsem hezčí, než jsme, když jsme chytřejší, než jsme – jsme bohatší než studenti v Indii, ale neuvědomujeme si to → vždy je na tom někdo hůř, nebo lépe než jsme my (neuvědomujeme si pravou skutečnost vlastního já)
Kdo jsem? Především duše, protože ta řídí tělo.
Vědomí je ctnost, ctnost je blaženost
Ctnost překládá spíše jako zdatnost (ctnost = arethé)
Člověk je ctnostný, kdo je ctnostný, ten je blažený (Lékař ví, jak operovat. Nikdo další to neví.)
V oboru dobra a zla musí být někdo, kdo má znalosti a umí se ptát - filozof
Člověk vědomě nekoná zlo → vědění je dobro, nevědění zlo
Člověk jedná vždy v souladu s předsudky nebo bez předsudků
Zloděj nekrade proto, aby se poškodil, ale proto, že má takové vědění (kdyby měl jiné vědění, jednal by jinak)
Aristoteles někdy Sokrata opravuje – Vědění je ctnost? – to je nedostatek, protože lidé kouří, i když ví, že to škodí zdraví. Když nekrademe, je to spíše zvykem než věděním