2.-Kierkegaard-23.-2.-2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Víra je něco více, než rozum → Teleologická suspenze etiky (teleologické sesazení etiky, která přestavuje rozumově podložené chování, a já ji vyměním za víru) → musíme to udělat, i když nás společnost odsoudí (příklad: Abrahámovo nemorální obětování syna) - etiku je třeba sesadit
Otcem víry je Abrahám, protože obětoval svého syna Izáka → uvěřil bohu
Víra, na rozdíl od rozumu, není sdělitelná (je absurdní, není založena na rozumu) - Hloupí jsou ateisté, kteří nejsou schopni víry
Snaží se vysvětlit podstatu křesťanského života
Vyřazení morálky = věřit a skočit
Teorii tří stádií lidské existence převádí do politické, každodenní situace – „Současnost“
Existuje doba revoluční (spojena s estetikou – všichni táhnou za jeden provaz) a současná (estetika ustoupí etice a je to doba bytostně rozumová) překonání těchto dob je pouze v náboženském horizontu
Popisuje svou dobu jako příliš rozumovou
Současnost je žravá, nechce, abychom vynikli, abychom utekli → dá se opustit pouze skokem do víry
Proti současnosti neexistují zbraně, které my normálně vidíme
Současnost je šíleně silná a on se ptá proč - vidí v tom náboženský význam
Překonat současnost znamená být silným křesťanem
Jeho cílem je, že být autorem (evangelistem) ne filozofem
Cílem je vytvořit náboženské řešení, které je přístupné každému
Jediná podmínka je, bezpodmínečně nenávidět sebe sama (ne poznat sebe sama, jak by řekl Sokrates) → když to učiníme, můžeme vstoupit do víry
V křesťanské interpretaci je to uvědomění si, že jsem hříšný
Heidegar má rozdílný pocit viny než Kierkegaard (je potřeba chtít být vinen, protože uvědomím-li si že nelze žít bez viny, tak tu vinu právě teď dělám)