5. Karel Jaromír Erben - Kytice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Výňatku: Zvukovou shodu na konci veršů lze zaznamenat takto: AABB - střídavý
III. část
Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku (motivy výňatku ad.)
dějová zkratka, zkratka v popisech přírody, úsporný jazyk, stručné dialogy, dokonalá zvukomalba
Tropy a figury a jejich funkce ve výňatku
přirovnání - těžší nežli kamení
Tropy a figury v díle
anafora - opakování shodného slova nebo skupiny slov na začátku za sebou jdoucích veršů
apostrofa - milí lidi, pane, vzácný hoste, panáčku
zvukomalba - s koně hop, klop, klop, klop
metafory - ať oči vidí potěšení mé
personifikace - podkovičky zvoní
epizuexis - hoj jede, jede zase pán; Nesu ti, nesu v domě změnu
elipsa, výpustka, vynechání slov nebo vět v textu
hyperbola - stokrát jsem tě prosila
Literárně-historický kontext
Kontext autorovy tvorby
básník, historik, sběratel lidové slovesnosti, vydavatel staročeských literárních památek, překladatel a novinář
narodil se v Podkrkonoší, vystudoval práva a filozofii
v době studií se seznámil s Palackým, se kterým pak celý život spolupracoval
redigoval Pražské noviny
díky svému hudebnímu nadání si zapisoval i nápěvy
zařazení autora: 3. etapa národního obrození: 30. - 50. léta 19. století
jediné autorovo originální dílo
Další díla: Prostonárodní písně a říkadla, Nedokončený soubor českých pohádek (Zlatovláska, Tři zlaté vlasy děda Vševěda)
Literární/obecně kulturní kontext
Český romantismus, doba národního obrození, 2. polovina 19. století. výstavbě klasických balad se u Erbena učili mnozí naši epikové: Neruda, Hálek, ale i Wolker, Němcová, Mácha, Borovský (Tyrolské elegie), Tyl
působil v době NO: počátek spadá do 70. let 18. století, konec 50. léta 19. století
dělí se na 4 etapy:
1. fáze, „obranná“: 80. léta 18. st.-1805, J. Dobrovský
- převládá klasicismus, utvářejí se základy obrozenské literatury
2. fáze: 1806-1830, J. Jungmann, Fr. Palacký, P. J. Šafařík, J. Kollár, V. K. Klicpera, J. N. Štěpánek, F. L. Čelakovský
- doba napoleonských válek, vytváří se jazykový program, v literatuře se uplatňuje preromantismus
3. fáze: 1830-1848, J. K. Tyl, K. H. Mácha, K. J. Erben
- doba mezi revolucemi, literatura se sbližuje se životem, proniká romantismus
4. fáze: 1848 - 50. léta, K. H. Borovský, B. Němcová
- demokratická orientace literatury, směřování k realismu
V Erbenoě díle jsou prvky jak klasicismu tak romantismu
Znaky klasicismu Znaky romantismu
Rozum Cit
Systém, řád Neuspořádanost
Umělost Přirozenost
Pravidla Volnost
Respektování norem Svoboda
Stabilita Hledání
Klasicismus - směr rozvíjí se v 18. století, důraz na pevný systém pravidel, důraz na rozum
Romantismus - směr rozvíjí se v 19. století, rozpor představy a skutečnosti
Kytice (upomínají na lidovou tvorbu a poezii)
O matce, které se zželelo svých nešťastných dětí a proto sestoupila do drobného kvítku, který děti nazvaly podle matčina dechu mateřídouška. Děti byly hned šťastnější, chodily k matčině hrobu a vzpomínali na ni