10.-Friedrich-Wilhelm-Nietzsche-19.-4.-2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Typická tragédie je například „Král Oidipus“
Realita se přenáší do divadla → tvrdí, že tragédie nikoho nezotročuje, zotročuje komedie
S nástupem komedie umírá dionýský život
Řekové respektovali existenci Dionýsa
Dionýsos je mu vzorem (mužským vzorem)
Bytí je hodnototvorná činnost (člověk je tvůrcem hodnot) a buď je slabý, nebo silný, tomu pak odpovídají hodnoty, které vytváří
Člověk je tvůrcem smyslů, iluzí
Buď jsou iluze životodárné, nebo umrtvující
Svět je vůle k moci
Pravdy jsou iluze – to by si měl člověk uvědomit
Říká, že Bůh je mrtev – bůh je iluze a nyní jej nahrazujeme možná jinou iluzí, která by mohla být životodárnější
Idea věčného návratu
Vše tu bylo a bude ve stejné podobě, chce být antimetafyzický
Předělal větu: „žiji, tedy jsem“ → „žij tak, aby sis musel přát žít ještě jednou“
Pokládá otázku, jak by reagovali lidé, jestli by chtěli žít ještě jednou
Člověk by měl žít tak, aby si přál žít ještě jednou – podstata myšlenky věčného návratu
Smrt patří k životu, pro člověka je to vědomí, že tu může nebýt, vím, že je tu ta možnost nebýt (nevíme jak, a kdy přijde)
Smrt si člověk neumí ani jinak připustit ani nijak přikázat nežli jako možnost
Smrt je nepředstižná, nezastupitelná, individuální možnost
Chci-li smrt dokázat, tak ji nedokážu, pouze vím, že tu může být, že nebudu a tato jistota smrti jako možnosti je jistá proto, že jsem si jistý tím, že tu jsem a mám strach, že nebudu → tak se smrt, když je neprokazatelná stává jistější
Opakování všech situací, které byly znovu – máme si to přát → jistý návrat
Křesťan je údajně chorobný člověk, který nesnese bolest, a proto si vytvořil morálku posmrtného života, kde bude konečně šťasten
Místo toho, aby přijal svůj svět, tak si vytvořil svět jiný
Nietzsche chce mít pouze jeden svět a plně jej přijmout
Váží si sofistů (kritizuje Sokrata) – říkali, že zákony jsou umělé, oslabují moc silných, jsou tvořeny chudými (slabí závidí silným, snaží se svázat ostatní)
Slabí nejsou schopni vést život nadčlověka
Morálka musí být odstraněna, abychom žili v jednom světě
Silný člověk není zlý, pouze se zbavil morálních předsudků, které spojuje se slabostí
Nietzsche má strach, z posledního člověka a jeho nihilismu
Podle něj je Sokrates morální filozof = šašek (považuje jej za duchovního myslitele, mstí se za to, že je neurozený a chce získat místo, které dosahuje aristokracie)
Dialektika je léčka, kterou se chce Sokrates pomstít, Řekové mu uvěřili a zanikli jako kultura
Vím, že nic nevím – znejistí každého siláka
Nemáme tvořit jiné světy, jelikož to odebírá sílu
Nietzsche je sofista, který chce prosadit vůli k moci, Sokrates, ale neví (když neví, zadními dvířky ale pouští všechny druhé světy do hry a tak člověka ohrožuje)
Antisofistické připouštění všech možných variant, dialektika a nevědění = kvůli tomu Sokrata kritizuje