6.-Diogénes-ze-Sinopé-22.-3.-2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
6. Diogénes ze Sinopé (22. 3. 2016)
Sinopé – řecká kolonie, v současnosti v Turecku, na pobřeží Černého moře
Žil přibližně 400 př. n. l. – 323 př. n. l.
Dostal se do Athén a střídavě pobývá v Athénách a Korintu
Kynická filozofie
Odnož Sokratovské filozofie
Zakladatel Anthistenés (předchůdce Diogena)
Malá sokratovská škola
Znakem je hůl – ochrana před toulavými psi, ironický symbol moci, slouží jako jistý filozofický nástroj
Kynik – kión = pes (žili jednoduchým způsobem života, jako například později Dominikáni)
Kynik (pozná, že se na něj chystá bouda, léčí společnost) x cynik (ví o situaci, že lžou, tak toho využívají)
U nás kynik například Švejk – svým vystoupením dává najevo, co si myslí o společnosti, ve které žije
Pro kyniky je důležité být dobrým člověkem
Obraz psa pro kyniky – porušování řádu
Podobně jako Sokrates nezanechal osobní písemné texty (nevíme, jestli něco psal)
Zachovaly se o něm anekdoty (kritické)
Diogénes údajně společnost pobuřoval
Otec byl údajně směnárník, pracovali spolu, protože údajně falšovali peníze, tak Diogénes musel opustit svou rodnou obec a odejít do Athén
Diogenés zašel do věštírny a zeptal se, jestli může falšovat peníze, odpověď zněla ano (ve skutečnosti ale řekl, jestli může napravovat veřejný pořádek → veřejný pořádek stejné slovo jako peníze)
Když jedl sušené fíky, potkal Platóna a nabídnul mu, Platón je snědl a on na to odpověděl: „Řekl jsem vzít, ne jíst“ – Platón je zde chytán za svou filozofii (Diogenes jej přistihuje při tom, že neposlouchá a nerespektuje pravidla)
Má určité vazby na Sokrata
Byl předurčen k převracování hodnot společenského pořádku
Žebral tak, že nastavil ruku a říká „Vrať mi!“
Zvláštní člověk, který chce něco radikálně změnit
Ironie se u Diogéna projevuje v jeho aktech
Nosil u sebe hůl – myslel si, že on je ten nejmocnější (ironický symbol)
On sám o sobě říká, že je porodníkem duše a odvolává se na řemeslo své maminky, která byla porodnickou bábou
Údajně první homeopat – chce léčit společnost
Jak léčí? – rozmělní zlo a dá ho nemocnému (údery holí do lidí) → léčí zlo zlem
Vytýká se mu, že je nerozumný, chová se jako zvíře (ale sám říká, že nejdůležitější je rozum)
Kritizuje platonskou cestu
Vyskytuje se často tam, kde je nejvíce lidí a tam dělá happeningy (lidé z toho mají zároveň respekt, ale zároveň se i baví)
Hlavním cílem jeho filozofie je despekt k ostatním vědám – především tedy etika
Nebyl ateista, ale kritizuje hlavně pověrečnost, kritizuje sepjetí státu s církví, které je ideologické
Je spíše skeptický vůči církvi
Dvě kategorie pojmu ateista, ale Diogenes není nikde uveden
Obětoval chrámu pěstního zápasníka – dary mohly být peněžní, potravinové nebo lidské (služebníci, otroci) → on koupil zápasníka a poručil mu, že pokud někdo v chrámu příliš pobožně klekne, tak mu má dát ránu → zbavení lidí pověrečnosti
Napadá, že jsme si vymysleli spoustu církevních svátků, které však nedodržujeme tak, jak bychom měli
Štěstí pro člověka je, když nedostane to, co chce
Některým je jmenován za prvního feministu → zastává práva žen
Manželství u kyniků – hodnotu má pouze vzájemná domluva mezi mužem a ženou zcela dobrovolného vztahu, který vůbec nemusí být poskvrněno přijmutím manželského slibu