1.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sofisté
Rozvoj myšlení, učitelé moudrosti, studium argumentace, rétoriky – pravdu má ten, komu je za pravdu dáno
Protagoras – „Člověk je mírou všech věcí, jsoucích, že jsou a nejsoucích, že nejsou.“ – člověk určuje to, co je, podle toho, jak to vnímá = agnosticismus i u náboženství
Gorgias – zpochybňuje úplně existenci člověka, 3 předpoklady: Nic neexistuje, kdyby něco existovalo, bylo by to nepoznatelné, kdyby bylo něco poznatelné, nebylo by to sdělitelné (objektivní poznání není možné X Sokrates)
Sokrates, etický intelektualismus
Pomáhal lidem v tvorbě myšlenek metodou rozhovoru a dialektiky
Kladení otázek, antropologický obrat – začíná se zabývat jedincem
Objektivní poznání je možné
Etický intelektualismus = „Není lidí zlých, jen hloupých.“ – lidé dělají zlé věci, protože je nikdo nenaučil, že jsou zlé, pojmy z etiky se dají naučit, poučení vede ke ctnosti, základ ctnosti je sofrosyné = uměřenost
„Vím, že nic nevím.“ (agnostik – svět není možné poznat jako celek)
Malé sokratovské školy
Megarská
Logika, paradoxy
Kyrénská (hédonická)
Požitky, slasti místo ctností
Cíl = individuální štěstí
Kynická
Největší vliv, opak hedonické
Lhostejnost ke světu, askeze, kult práce
Diogénes – pes = kyon – když člověk něco vlastní, je podplatitelný, aby byl člověk vnitřně svobodný, nemůže nic vlastnit a nemůže mít vztahy s ostatními lidmi – žil v psí boudě, aby to dokázal