Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




10

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (134.83 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Ono (Id) – střed nevědomí (instinktů, pudů a sexuality), funguje podle principu slasti (libido)

  • Já (Ego) – středem vědomí, harmonizuje konflikty mezi pudy a morálkou (mezi Ono a Nadjá), ego= tak jak se já chovámn,jak vystupuju

  • Nadjá (Superego) – svědomí, výsledek výchovy a morálního nátlaku-jaký chci být

  • Sladké citróny

  • obranný mechanismus, kdy člověk v situaci neúspěchu vyhlásí úspěch

  • člověk se tak brání před nutností uznat neúspěch

  • např. člověk přijde kvůli hloupé chybě o práci a řekne si, že hurá a že si konečně udělá pořádně dlouhou dovolenou na pracáku (zdravá reakce v souladu s postojem najít na špatném něco dobrého by byla: Jsem trouba…, no tak si aspoň trochu odpočinu – je tam uznání své chyby)

  • kyselé hrozny

  • obranný mechanismus, kdy si člověk v situaci neúspěchu řekne, že o dosažení cíle vlastně nestál – zpochybní jeho cenu

  • příklad: člověk stojí ve frontě na kuřecí řízky v akci, ale před ním je vyprodají; mohl by si říct „smůla, tak někdy příště“ nebo v souladu s mechanismem kyselých hroznů si pomyslí, že beztak vypadaly dost nazelenale

Analytická psychoanalýza

  • CARL GUSTAV JUNG (1875 – 1961):

  • hlavní představitel, švýcarský psycholog,

  • Freudův žák; nepokládal pohlavní pud za rozhodující

  • archetypy – animus a anima (ženy mají v sobě něco mužského a naopak)

  • kolektivní nevědomí lidstva = nejniternější zděděné duševní obsahy (např. historické zkušenosti, vize)typické pro danou společnost -lidé si po generace nevědomky předávají informace

  • rozlišil dva základní lidské typy – extroverty a introverty

  • ALFRED ADLER

  • Freudův žák a spolupracovník

  • rovněž nepřikládá velkou váhu sexuálnímu pudu

  • první střetnutí se světem vyvolá komplex méněcennosti, o jeho překonání se člověk snaží sebeuplatněním; individuální psychologie

  • komplex méněcennosti -pocit nedostatečnosti, hluboká pochybnost a nejistota o sobě samém

Neopsychoanalýza

  • 30. léta 20. stol.

  • zdroje vnitřních nevědomých konfliktů chápány v širším smyslu než jako pouhý střet Superega s Id

  • ERICH MARIA FROMM: hlavním úkolem jedince v psychickém vývoji překonávání závislosti na vnějších autoritách a silách, které omezují dosažení individuálně i společensky žádoucího cíle , být,nebo mít“

  • Erik Erikson – vývojová stádia (kojenec,batole,prenatální…)

Humanistická psychologie

  • opozice behaviorismu – zdůrazňuje tvořivost osobnosti, vědomí a sebeuvědomování

  • zabývá se sebevyjádřením člověka, jeho pravou identitou ( = to, kým ve skutečnosti je) a seberealizací

  • ABRAHAM H. MASLOW (1908 – 1970)

  • vytvořil hierarchickou teorii potřeb –teorie sebeaktualizace

  • hiearchie potřeb

  • 1. potřeba seberealizace (profesní růst a splnění svých představy)

  • 2. potřeba uznání, úcty (sociální prestiž, mít úspěch v očích jiných lidí a na tomto základě být sám sebou kladně hodnocen)

  • 3. potřeba lásky, sounáležitosti (potřeba k někomu nebo někam, být přijímán a milován)

  • 4. potřeba bezpečí, jistoty

  • 5. fyziologické potřeby (potřeba potravy, kyslíku, reprodukce, vody)

Témata, do kterých materiál patří