Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Raný školní věk (6 – 9 let)

  • Prořezávání druhých zubů

  • Návštěva školy (povinnosti, společnost – navazování přátel)

  • Delší schopnost soustředit se

  1. Střední školní věk (9 – 12 let)

  • Delší pohybová vytrvalost, příznaky pohlavního dozrávání

  • Vrstevníci postupně nahrazují rodinu

  • Klesá ochota plnit příkazy

  1. Pubescence (13 – 15 let)

  • Pohlavní dospívání, nárůst váhy a velikosti

  • Vytvoření identity

  • Období bouře (odpor k autoritě)

  • Abstraktní myšlení, vědecké, dlouhé komunikace (facebook)

  • První zamilovanost

  • Končí adolescencí, kluci o 2 roky později

  1. Adolescence (15 – 20 let)

  2. Dospělost (mladá: 20 – 35 let, střední: 35 – 45 let – vrchol produktivity, krize v manželství, starší: 45 – 60 let – syndrom prázdného hnízda)

  3. Rané stáří (60 – 70 let)

  4. Pravé stáří (75+)

12.3. Objasněte vybrané vývojové teorie: Freud, Erikson, Piaget

Freud: psychosexuální, 5 stádií, do 15 let

  • Typologie založená na vývojovém ustrnutí, fixaci na problémy daného stádia, regrese – návrat ke způsobům vyrovnání s problémem daného stádia, důsledek ustrnutí: určitý typ osobnosti (podle toho, kdy se vrátil ve své fázi)

  • V každé fázi života chce jedinec uspokojit svoje libido

  • Stádia:

  1. orální stádium (1. rok) – zdroj slasti – ústa (sání mléka) – pocit bezpečí

  2. anální stádium (2. – 3. rok) – slast – zadržování a vylučování stolice, orgán slasti – řitní otvor (společenské tabu)

  3. falické (3. – 5. rok) – uspokojování stimulací vlastního pohlavního orgánu, autoerotika, masturbace, vztahy k rodičům vnímány se sexuálním podtextem – Oidipovský komplex (chlapec vnímá matku jako symbol ženství, chce i takovou manželku) a Elektřin komplex (dívka vnímá otce jako symbol mužství)

  4. období latence (od konce 6. roku do dospívání) – odvrat od vlastního těla, zaměření na opačné pohlaví

  5. období genitální (adolescence) – stálost citových a sexuálních vztahů, uspokojování libida prostřednictvím heterosexuálního pohlavního styku, vniká konečná struktura osobnosti

Erikson: psychosociální, 8 stádií, po celý život

  • Stádia:

  1. Důvěra vs. nedůvěra (do 1 roku)

  • Ctnost = naděje = podmínka žití

  • Kojenec potřebuje saturovat základní biologické potřeby a předvídatelné chování matky (pocit bezpečí, důvěry v ní a později v sama sebe)

  • Konflikt vyřešen – dítě získá důvěru, pokud ne, do další fáze jde s handicapem

  1. Autonomie vs. zahanbení a pochybnosti (1-3 roky)

  • Ctnost = vůle

  • Dítě se učí mluvit, chodit a regulovat vyměšování – nutnost vyváženosti mezi zadržováním a pouštěním

  • Pokud dítě chce něco dělat, neměli bychom ho trestat za neúspěch, nastávají pochyby a stud

  1. Iniciativa vs. vina (3-6 let)

  • Ctnost = účelnost

  • Dítě experimentuje s novými činnostmi, přílišná potřeba úspěchu

  • Neměli bychom omezovat jeho fantazii – může nastat pocit viny

Témata, do kterých materiál patří