12.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Raný školní věk (6 – 9 let)
Prořezávání druhých zubů
Návštěva školy (povinnosti, společnost – navazování přátel)
Delší schopnost soustředit se
Střední školní věk (9 – 12 let)
Delší pohybová vytrvalost, příznaky pohlavního dozrávání
Vrstevníci postupně nahrazují rodinu
Klesá ochota plnit příkazy
Pubescence (13 – 15 let)
Pohlavní dospívání, nárůst váhy a velikosti
Vytvoření identity
Období bouře (odpor k autoritě)
Abstraktní myšlení, vědecké, dlouhé komunikace (facebook)
První zamilovanost
Končí adolescencí, kluci o 2 roky později
Adolescence (15 – 20 let)
Dospělost (mladá: 20 – 35 let, střední: 35 – 45 let – vrchol produktivity, krize v manželství, starší: 45 – 60 let – syndrom prázdného hnízda)
Rané stáří (60 – 70 let)
Pravé stáří (75+)
12.3. Objasněte vybrané vývojové teorie: Freud, Erikson, Piaget
Freud: psychosexuální, 5 stádií, do 15 let
Typologie založená na vývojovém ustrnutí, fixaci na problémy daného stádia, regrese – návrat ke způsobům vyrovnání s problémem daného stádia, důsledek ustrnutí: určitý typ osobnosti (podle toho, kdy se vrátil ve své fázi)
V každé fázi života chce jedinec uspokojit svoje libido
Stádia:
orální stádium (1. rok) – zdroj slasti – ústa (sání mléka) – pocit bezpečí
anální stádium (2. – 3. rok) – slast – zadržování a vylučování stolice, orgán slasti – řitní otvor (společenské tabu)
falické (3. – 5. rok) – uspokojování stimulací vlastního pohlavního orgánu, autoerotika, masturbace, vztahy k rodičům vnímány se sexuálním podtextem – Oidipovský komplex (chlapec vnímá matku jako symbol ženství, chce i takovou manželku) a Elektřin komplex (dívka vnímá otce jako symbol mužství)
období latence (od konce 6. roku do dospívání) – odvrat od vlastního těla, zaměření na opačné pohlaví
období genitální (adolescence) – stálost citových a sexuálních vztahů, uspokojování libida prostřednictvím heterosexuálního pohlavního styku, vniká konečná struktura osobnosti
Erikson: psychosociální, 8 stádií, po celý život
Stádia:
Důvěra vs. nedůvěra (do 1 roku)
Ctnost = naděje = podmínka žití
Kojenec potřebuje saturovat základní biologické potřeby a předvídatelné chování matky (pocit bezpečí, důvěry v ní a později v sama sebe)
Konflikt vyřešen – dítě získá důvěru, pokud ne, do další fáze jde s handicapem
Autonomie vs. zahanbení a pochybnosti (1-3 roky)
Ctnost = vůle
Dítě se učí mluvit, chodit a regulovat vyměšování – nutnost vyváženosti mezi zadržováním a pouštěním
Pokud dítě chce něco dělat, neměli bychom ho trestat za neúspěch, nastávají pochyby a stud
Iniciativa vs. vina (3-6 let)
Ctnost = účelnost
Dítě experimentuje s novými činnostmi, přílišná potřeba úspěchu
Neměli bychom omezovat jeho fantazii – může nastat pocit viny