12.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dítě je apatické, pasivní, zaražené, opožděné ve vývoji, více nemocné a ochablé, mezi vrstevníky neoblíbené
Dítě je aktivní, hyperaktivní, až dotěrné a vlezlé, pro okolí neúnosné, hlučné a agresivní, mezi vrstevníky neoblíbené
V dospělosti tyto děti prožívají duševní poruchy, časté krize (kriminalita, závislosti)
Frustrace
= stav, kdy člověk cítí pocit zmaření cílů, ztráty motivace, vytvoření překážky, bariéry – nemůže dosáhnout něčeho, co je pro něj důležité, př. přijímačky na VŠ, hledání zaměstnání
Způsobuje poruchy soustředění, rozrušenost, citové i fyziologické projevy
Somatické příčiny – průjmy, bolest hlavy, vyrážky a žaludeční problémy
Citové příčiny
Mechanismy reagování na frustraci (uvedené cesty vedou k prohloubení, správná cesta je analýza příčin, psychoterapie)
1. Útěk do fantazie – snění, virtuální realita (PC hry)
2. Agrese – proti skutečné překážce agrese nemožná, proto její přemístění na náhradní objekty (týrání zvířat, vandalismus, autoagrese – sebepoškozování)
3. Apatie, rezignace
4. Regrese – návrat zpět, např. domnělá bezmocnost – někdo se o mě musí postarat (starší lidé)
5. Projekce – promítání veškeré viny na ostatní (neúspěch s hledáním práce – může za to zaměstnavatel)
6. Vytěsnění, potlačení – nápadné zapomínání, přehlednutí, nepozornost (zapomenutí data schůzky, na které hrozí prohloubení frustrace)
12.5. Charakterizujte projektivní metody, jejich využití a uveďte příklady
= metody, z kterých lze například usoudit a vyvodit, či dítě trpí deprivačním syndromem
Př. analýza kresebného projevu (velikost postav, vycentrování, absence postav)
„Test tří stromů“, „Zvířecí rodina“