Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Snaživost vs. méněcennost (6-12 let)

  • Ctnost = kompetence

  • Přechod od hry k produktivním činnostem, které vyžadují určitou dovednost

  • Úspěch – radost, neúspěch – méněcennost

  1. Identita vs. zmatení rolí (puberta)

  • Ctnost = věrnost

  • Oddanost zvolené životní filosofii, svému směřování, možnost objevit sebe sama, anebo se ztratit

  • Vědomí důvěry, že sebepojetí odpovídá náhledu ostatních

  1. Intimita vs. izolace (20 – 30 let)

  • Ctnost = láska

  • Intimita je zdravým spojením vlastní identity s identitou druhého bez hrozby ztráty sebe nebo rozpuštění své identity

  • Obsahuje závazek, může být vyjádřena sexuálně

  1. Generativita vs. stagnace (30 – 60 let)

  • Ctnost = pečování

  • Konstruktivní přispění společnosti – potomstvo nebo hmotné statky, tvůrčí myšlenky, umělecká díla, pokud ne – stagnace

  1. Integrita, ego vs. zoufalství (60 – x)

  • Ctnost = moudrost

  • Výsledek celého vývoje jedince – pokud se člověk nesmíří se svým uplynulým životem – nastává zoufalství (čím větší zoufalství, tím větší strach ze smrti)

Piaget: kognitivní vývoj, 4 stádia, do 15 let

  • Stádia:

  1. Senzomotorické období (narození – 2 roky)

  • Důležitými procesy jsou: motorická aktivita, vnímání a experimentování

  1. Předoperační období (2 roky – 7, 8 let)

  • Důležitými procesy jsou: řeč, tvoření představ a jednodušší myšlení

  • Stádium symbolického a předpojmového myšlení (2 – 4 roky)

  • Stádium názorného myšlení (4 – 7, 8 let)

  1. Obdobní konkrétních operací (7, 8 – 11, 12 let)

  • Důležitými procesy jsou: logické myšlení a operování s abstraktními pojmy, počty

  1. Období formálních operací (11, 12 – 15 let)

  • Důležitými procesy jsou: abstraktní a formálně-logické operace (pravděpodobnost, budoucnost, spravedlnost)

12.4. Objasněte pojmy frustrace a deprivace

Deprivace

  • = stav, kdy nejsou dlouhodobě uspokojeny potřeby člověka

    • Citová deprivace – neuspokojení citových stavů, př. dítě v dětském domově, při rozvodu, při přesunu zájmů na jiné podněty – pracovní vytížení rodičů, výzkum: Zdeněk Matějček, nejdůležitější typ!

    • Senzomotorická deprivace – jednotvárné, monotónní prostředí, bez barev, žádný pohyb, možnost manipulovat s předměty, př. dítě v ohrádce, pozor na opak – přehlcení způsobuje únavu

    • Deprivace činnostní – žádné podněty motivující k činnostem, př. vězení

  • Výzkum: R. Spitz – studie vývoje dětí, které se narodily delikventkám v době pobytu ve vězení – děti, které byly u matek a ne v ústředním společném zařízení, byly citově odolnější, lepší vývoj, u nás: Zdeněk Matějček, Jiří Langmaier – studie tzv. nechtěných dětí (interrupční komise zakazovaly matkám potraty, děti poté měli horší prospěch ve škole, chodili za školu, poté rozvody v manželství)

  • Deprivační syndrom = může být vyvolán citovým strádáním v prvních měsících a letech života

Témata, do kterých materiál patří