12.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Snaživost vs. méněcennost (6-12 let)
Ctnost = kompetence
Přechod od hry k produktivním činnostem, které vyžadují určitou dovednost
Úspěch – radost, neúspěch – méněcennost
Identita vs. zmatení rolí (puberta)
Ctnost = věrnost
Oddanost zvolené životní filosofii, svému směřování, možnost objevit sebe sama, anebo se ztratit
Vědomí důvěry, že sebepojetí odpovídá náhledu ostatních
Intimita vs. izolace (20 – 30 let)
Ctnost = láska
Intimita je zdravým spojením vlastní identity s identitou druhého bez hrozby ztráty sebe nebo rozpuštění své identity
Obsahuje závazek, může být vyjádřena sexuálně
Generativita vs. stagnace (30 – 60 let)
Ctnost = pečování
Konstruktivní přispění společnosti – potomstvo nebo hmotné statky, tvůrčí myšlenky, umělecká díla, pokud ne – stagnace
Integrita, ego vs. zoufalství (60 – x)
Ctnost = moudrost
Výsledek celého vývoje jedince – pokud se člověk nesmíří se svým uplynulým životem – nastává zoufalství (čím větší zoufalství, tím větší strach ze smrti)
Piaget: kognitivní vývoj, 4 stádia, do 15 let
Stádia:
Senzomotorické období (narození – 2 roky)
Důležitými procesy jsou: motorická aktivita, vnímání a experimentování
Předoperační období (2 roky – 7, 8 let)
Důležitými procesy jsou: řeč, tvoření představ a jednodušší myšlení
Stádium symbolického a předpojmového myšlení (2 – 4 roky)
Stádium názorného myšlení (4 – 7, 8 let)
Obdobní konkrétních operací (7, 8 – 11, 12 let)
Důležitými procesy jsou: logické myšlení a operování s abstraktními pojmy, počty
Období formálních operací (11, 12 – 15 let)
Důležitými procesy jsou: abstraktní a formálně-logické operace (pravděpodobnost, budoucnost, spravedlnost)
12.4. Objasněte pojmy frustrace a deprivace
Deprivace
= stav, kdy nejsou dlouhodobě uspokojeny potřeby člověka
Citová deprivace – neuspokojení citových stavů, př. dítě v dětském domově, při rozvodu, při přesunu zájmů na jiné podněty – pracovní vytížení rodičů, výzkum: Zdeněk Matějček, nejdůležitější typ!
Senzomotorická deprivace – jednotvárné, monotónní prostředí, bez barev, žádný pohyb, možnost manipulovat s předměty, př. dítě v ohrádce, pozor na opak – přehlcení způsobuje únavu
Deprivace činnostní – žádné podněty motivující k činnostem, př. vězení
Výzkum: R. Spitz – studie vývoje dětí, které se narodily delikventkám v době pobytu ve vězení – děti, které byly u matek a ne v ústředním společném zařízení, byly citově odolnější, lepší vývoj, u nás: Zdeněk Matějček, Jiří Langmaier – studie tzv. nechtěných dětí (interrupční komise zakazovaly matkám potraty, děti poté měli horší prospěch ve škole, chodili za školu, poté rozvody v manželství)
Deprivační syndrom = může být vyvolán citovým strádáním v prvních měsících a letech života