13.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
13. SOCIALIZACE, SOCIÁLNÍ SKUPINY A ROLE, SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
13.1. Čím se zabývá sociální psychologie?
Zabývá se postavením jedince ve společnosti, komunikací jednotlivce se skupinou a naopak, jeho působením na sociální skupinu a sociální skupiny na jedince (vztahy, procesy)
13.2. Vysvětlete proces socializace
= proces, který začíná narozením a končí smrtí jedince, proces začlenění se do společnosti, proces, kterým společnost po celý život působí na jedince (vyvíjí tlak – školka, škola, práce)
Produktem socializace je osvojení civilizačních a kulturních návyků, řeč, sociální role (školák, zaměstnanec, partner, matka), přijímání norem společnosti i jejich sankce, seberegulace a vůle něco udělat
a) primární socializace – probíhá do 3 let bez konkurence = rodina, určování norem
b) sekundární socializace (permanentní) – probíhá i po opuštění rodiny (zájmové kroužky, zaměstnání, domov seniorů)
Socializace neprobíhá pasivně, jedinec klade společnosti odpor, tzn., není konformní (konformita = přizpůsobení společnosti, přijmutí všech pravidel, asociace – asociál = někdo, kdo jde proti většinové společnosti, odmítání daných norem není schopen internalizovat normy = přijmout za své, př. vandalství, kriminalita, bezdomovci – resocializace = návrat zpět do společnosti)
Formy socializace:
Sociální učení – nevědomky se učím sociálním zvyklostem
a) napodobování (imitace) – 3. měsíc, sociální úsměv dítěte, řeč
b) identifikace (ztotožnění) – přejímání rolí (matka, dcera)
c) citová nákaza – přejímání citových stavů jiných lidí, empatie
d) sugesce, autosugesce – nekritické přijímaní názoru někoho jiného, vsugerování a ovlivňování sama sebe
13.3. Charakterizujte primární sociální skupinu a její význam
Př. rodina
osobní, bezprostřední kontakt, soudržnost, intimita, důvěrnost, bezkonkurenční (první skupina), společenská kontrola - sankce
pevné citové vztahy, emocionální balance – rovnováha mezi potřebami a uspokojováním, široká (další příbuzní)
motivem členství není vnější tlak, členská – „my“, neformální – neoficiální členství
výchovná funkce, emocionální, biologická (zachování rodu), ekonomická („mama hotel“)
etapy: seznámení s partnerem (trend internet), společné bydlení, svatba, narození 1. dítěte a dalších dětí, odchod dětí z domu, odchod do důchodu, smrt partnerů
13.4. Objasněte pojmy sociální role a status
sociální role = souhrn očekávání společnosti, že člověk v určitém sociálním statusu bude nějak jednat, chovat se, rolové chování (student – učitel)
člověk zastává více rolí, každý uchopí svou roli individuálně – př. individuální role = sám za sebe, není vázaná na skupinu, př. vnučka, matka, sestra
další typy: skupinová role – př. trenér v klubu, zaměstnavatel, nucená role – př. pohlaví, rasa, nemohli jsme si ji vybrat, volená role – není biologická, př. student, dlouhodobá role, př. role rodičů, krátkodobá role, př. instruktor na táboře, komplementární role (doplňkové), př. manžel a manželka, matka a děti
k roli zaujímám určitý postoj: