Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13. MAJETKOVÁ STRUKTURA PODNIKU, INVENTARIZACE MAJETKU A ZÁVAZKŮ (1)

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (95 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

k zabezpečení věcné správnosti účetnictví (tj. zajištění, že účetnictví je věrným obrazem skutečnosti) slouží inventarizace

  1. Řádná inventarizace – provádí se k okamžiku řádné účetní závěrky, obvykle 31. 12.

  2. Mimořádná inventarizace – se provádí k okamžiku mimořádné účetní závěrky, např. při vzniku, sloučení atd.

  3. Průběžné inventarizace - lze provádět z druhově určených zásob (např. vagóny, palety zařazené do DLH)

  4. Úplná inventarizace – zahrnuje veškerý majetek a závazky účetní jednotky

  5. Dílčí (částečná) inventarizace – zahrnuje jen určitou část majetku nebo závazků (např. inventarizace pokladny, nebo jeden ze skladů atd.)

  • Inventarizace majetku a závazků je souhrnem těchto kroků:

  1. inventura

  2. porovnání účetního stavu se stavem skutečným zjištěným inventurou

  3. určení příčin rozdílů

  4. zjištění odpovědných osob

  5. stanovení způsobu vypořádání inventarizačních rozdílů

  6. posouzení ocenění majetku

  1. Inventura

  • je činnost, při které se zjišťuje skutečný stav majetku a závazků

  • podle druhu činnosti dělíme inventuru na:

    • Fyzickou - kdy zjišťujeme skutečný stav měřením, vážením, přepočítáváním (např. materiál ve skladu, přepočítání kancelářského nábytku, výpočetní techniky apod.)

    • Dokladovou – porovnání stavu zůstatků na běžném účtu dle výpisů se stavem na účtu 221 (BÚ)

  • Záznam o inventuře se nazývá inventurní soupis

  • Inventurní soupis je průkazný účetní záznam, který obsahuje zjištěné skutečnosti a způsoby jejich zjišťování a osoby odpovědné za provedení inventarizace, ocenění majetku a závazků k okamžiku ukončení inventury a okamžik zahájení a okamžik ukončení inventury

  1. Porovnání účetního stavu se stavem skutečným

  • Inventura nám dodala informace o zjištěné skutečnosti - ty porovnáme se stavem, který máme vykázaný na účtech v účetnictví, a může vést ke třem skutečnostem:

  1. shoda – nastává, jestliže skutečnost zjištěná inventurou se neodchyluje od účetních záznamů

  2. přebytek – vyskytuje se tehdy, když skutečný stav je vyšší než účetní

  3. manko – je vyjádřením toho, že skutečnost je nižší než účetní stav (v pokladně a u cenin označujeme manko jako schodek)

  • Manko a přebytek označujeme jako inventarizační rozdíly

  • U některých druhů zásob se předem počítá, že může dojít k jejich přirozenému nebo manipulačnímu úbytku

  1. Určení příčin rozdílů

  • Členové inventarizační komise určí, proč k inventarizačním rozdílům došlo (např. přirozený úbytek, chybné účtování, rozkrádání)

  1. Zjištění odpovědných osob

  • Členové inventarizační komise kromě zjištění příčin rozdílů musí i odpovědné osoby, které způsobily inventarizační rozdíl (např. pokladník při schodku na pokladní hotovosti, skladník za manko materiálu, neznámý pachatel při zcizení)

Témata, do kterých materiál patří