Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




14) Starověk, středověk

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Hudba= chorálový zpěv, zpěv, písně, varhany

  • Organizace katedrálních škol:
    • správou církve – řízeny Magister scholarum (správce škol) = nejvyšší duchovním autoritou odpovědným za vzdělávání

    • Studenti a kněží podřízeni 1duchovnímu (Magister scholarum),

    • Magister scholarum= zodpovídá za řád školy

      • Pomocníci při výuce

    • Výuku často vedl pomocníci (vicescholaři nebo nižší učitelé)

      • Zodpovědní za jednotlivé předměty, především gramatiku, rétoriku nebo základy logiky

    Zkoušky a hodnocení
    • Systém zkoušek, mohly vést až k titulu Magister secundus → vznik dnešních titulů

    • Titul znamenal= úspěšné zvládnutí pokročilá studia → univerzitě nebo k výkonu určitých funkcí v církvi

    • Úspěšné zvládnutí studia potvrzeno církví nebo příslušnou institucí

    Poutní školy= spíše „střední škola“
    • Vznik při poutních místech nebo klášterech.

    • Základní vzdělání pro děti poutníků/ místní obyvatele v oblastech významných poutních míst

    • I pro dívky

    Zaměření poutních škol:
    • Náboženské vzdělání související s poutními cestami, liturgií, náboženskými rituály a křesťanskými hodnotami

      • Základy náboženské výchovy (biblické příběhy, modlitby, liturgie, církevní dějiny)

      • Výuka latiny pro účely církevních rituálů a modliteb.

      • Základy organizačních dovedností, pokud byly školeny děti nebo dospělí, kteří se podíleli na organizování a vedení poutí

    • Studium biblických textů, modliteb, historie církve a poutních míst

    • Vedeny kláštery nebo církevními institucemi

    • Školy nebyly tak formální a systematické

      • Ale stále střední úroveň, protože jejich výuka byla zaměřena na praktické a náboženské vzdělání, důležité → poutníky a návštěvníky poutních míst

    UNIVERSITY= „vysoká škola“
    • Instituce vyučující nejvyšší vzdělání → v bohatých městech

    • Univerzus= vševěda/ vše pojímaje

    • Universitas= spojení, všeobecnost

    • Cíl= dosáhnout vzájemného propojení věd, aby se vztahovaly ke světu

    • 1. univerzita v Cařihradě → název: Akademie

    • 1. univerzita v Evropě 1119 v Boloni

    • Později Cambridge

    Založení univerzit
    • základě církevního povolení, tzv. papežské buly, která stanovovala právo udělovat akademické tituly

    • Některé univerzity vznikly i díky podpoře světských panovníků, ale církevní vliv zůstával klíčový

      • (např. Univerzita Karlova byla založena Karlem IV., ale s podporou papeže).

    Správa a organizace
    • Řízeny rektorem a spadaly pod dohled místního biskupa

    • Studium vedeno podle církevního kanonického práva a všechny fakulty měly církevní kontrolu, zejména teologické

    • Fakulty

      • Teologická fakulta= nejvýznamnější a nejvíce pod dohledem církve – připravovala duchovní

      • Právnická fakulta= zaměřovala se na církevní právo (kanonické právo), později i na světské právo.

      • Lékařská fakulta= ovlivněna církví, léčení → službu blízkou duchovnímu poslání

      • Filozofická fakulta= základní vědy (trivium a quadrivium) jako příprava pro další studium

    Témata, do kterých materiál patří