Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




14) Starověk, středověk

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Jazyk vzdělávání= latinsky

  • Postupné uvolňování církevního vlivu:

    • V pozdním středověku (období renesance) = církevní vliv na univerzity oslabovat

    • Světské autority (králové/ městské státy)= větší vliv

      • otevírání univerzit i pro laiky= výhradně duchovní dráze.

  • V Česku: Karlova universita 1348
    • Založil Karel IV.

    • Vedení především církev

    • Vlastní majetek a státní moc

    • Vzor v Sorbonně Vedení – rektor

    • V čele fakulty – děkani

    • 4 fakulty= artistická, teologická, lékařská, právnická

      • Artistická fakulty

        • Filozofické zaměření

        • Povinná pro všechny studenty

        • 1401–1402 děkan Jan Hus → rektor

      • Teologická fakulta

        • Nejdelší 7–9 let

    MĚSTSKÉ=specializovaná výchova a vzdělávání
    • Nespadaly přímo pod klasický církevní vzdělávací systém

    • Významná role v praktickém a profesním životě

    Městské školy = „původní“
    • zaměření na vzdělání dětí městských vrstev

    • Obsah:

      • Praktické vzdělání pro děti měšťanů

      • Základy čtení, psaní, počtů, ale také obchodní dovednosti

      • Administrativní, obchodní a úřední činnosti.

      • Základy latiny= jazyk právních a církevních textů

      • Ve městě se očekávaní= dovednosti v latině umožní komunikaci a porozumění důležitým dokumentům

    • Později rozděleny na: (pořád zůstávají i městské, ale vyvinuly se z nich tyto)

    CECHOVNÍ ŠKOLY= „střední škola“
    • Spojeny s profesním vzděláváním v rámci řemeslnických cechů

    • Obsah:

      • Odborné vzdělání učňům a tovaryšům → řemeslným dovednostem.

      • Základní dovednosti= čtení, psaní a počty → vedení záznamů či obchodní komunikaci

    • Správa= organizaci a výuku zajišťoval příslušný cech,

    • Povinnost mistra= vést učně a předat mu své znalosti.

    • Rodiče zajišťovali platy pedagogů

    Kupecké školy= „střední škola“
    • Obchodní vzdělání

    • Obsah:

      • Připravovaly studenty na obchodní činnost

      • Praktické dovednosti= počty, vedení účetnictví, psaní obchodních dopisů a základní právní povědomí

    • Financování obchodní spolky/ rodiče

    • Později rozděleny na:

    Městské= nižší
    • Bez víry v rodném jazyce

    • Základní trivium

    • První myšlenky humanismu

    • Od 4 let

    Partikulární vyšší
    • Arabská čísla s vírou výuka v latině

    • Prestižnější

    • Podobné jako partikulární církevní

    RYTÍŘSKÁ VÝCOVA
    • Šlechtické výchova

    • Výchova mladých šlechticů zahrnovala:

      • Fyzické dovednosti (boj, jízda na koni, šerm).

      • Dvorskou etiketu (zdvořilost, tance, stolování).

      • Rytířské ideály (čest, věrnost, ochrana slabých a náboženská víra).

      • Základy vzdělávání (čtení, spaní, počítání, latina a někdy i hudba)

    Vzdělávání podle: 7 rytířských cností a dovedností
    • (Čtení, psaní, počítání= nebere se tolik zřetel)

    1. Jízda na koni

    2. Perfektně plavat

    3. Střelba z luku

    4. Zápasy= na koni/ se zbraní

    5. Lov

    6. Umění šachu

    7. Skládání básní

    Rytíř:
    • kodex chování přísaha

    • dokázat velký čin

    • 6.–13. století →maximální zbrojení

    • Obsah:

      • Chlapci narození – 7 let

        • Vštěpovaní kodexu

        • Příklady známých rytířů

    Témata, do kterých materiál patří