14) Starověk, středověk
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jazyk vzdělávání= latinsky
Postupné uvolňování církevního vlivu:
V pozdním středověku (období renesance) = církevní vliv na univerzity oslabovat
Světské autority (králové/ městské státy)= větší vliv
otevírání univerzit i pro laiky= výhradně duchovní dráze.
V Česku: Karlova universita 1348
Založil Karel IV.
Vedení především církev
Vlastní majetek a státní moc
Vzor v Sorbonně Vedení – rektor
V čele fakulty – děkani
4 fakulty= artistická, teologická, lékařská, právnická
Artistická fakulty
Filozofické zaměření
Povinná pro všechny studenty
1401–1402 děkan Jan Hus → rektor
Teologická fakulta
Nejdelší 7–9 let
MĚSTSKÉ=specializovaná výchova a vzdělávání
Nespadaly přímo pod klasický církevní vzdělávací systém
Významná role v praktickém a profesním životě
Městské školy = „původní“
zaměření na vzdělání dětí městských vrstev
Obsah:
Praktické vzdělání pro děti měšťanů
Základy čtení, psaní, počtů, ale také obchodní dovednosti
Administrativní, obchodní a úřední činnosti.
Základy latiny= jazyk právních a církevních textů
Ve městě se očekávaní= dovednosti v latině umožní komunikaci a porozumění důležitým dokumentům
Později rozděleny na: (pořád zůstávají i městské, ale vyvinuly se z nich tyto)
CECHOVNÍ ŠKOLY= „střední škola“
Spojeny s profesním vzděláváním v rámci řemeslnických cechů
Obsah:
Odborné vzdělání učňům a tovaryšům → řemeslným dovednostem.
Základní dovednosti= čtení, psaní a počty → vedení záznamů či obchodní komunikaci
Správa= organizaci a výuku zajišťoval příslušný cech,
Povinnost mistra= vést učně a předat mu své znalosti.
Rodiče zajišťovali platy pedagogů
Kupecké školy= „střední škola“
Obchodní vzdělání
Obsah:
Připravovaly studenty na obchodní činnost
Praktické dovednosti= počty, vedení účetnictví, psaní obchodních dopisů a základní právní povědomí
Financování obchodní spolky/ rodiče
Později rozděleny na:
Bez víry v rodném jazyce
Základní trivium
První myšlenky humanismu
Od 4 let
Arabská čísla s vírou výuka v latině
Prestižnější
Podobné jako partikulární církevní
RYTÍŘSKÁ VÝCOVA
Šlechtické výchova
Výchova mladých šlechticů zahrnovala:
Fyzické dovednosti (boj, jízda na koni, šerm).
Dvorskou etiketu (zdvořilost, tance, stolování).
Rytířské ideály (čest, věrnost, ochrana slabých a náboženská víra).
Základy vzdělávání (čtení, spaní, počítání, latina a někdy i hudba)
Vzdělávání podle: 7 rytířských cností a dovedností
(Čtení, psaní, počítání= nebere se tolik zřetel)
Jízda na koni
Perfektně plavat
Střelba z luku
Zápasy= na koni/ se zbraní
Lov
Umění šachu
Skládání básní
Rytíř:
kodex chování přísaha
dokázat velký čin
6.–13. století →maximální zbrojení
Obsah:
Chlapci narození – 7 let
Vštěpovaní kodexu
Příklady známých rytířů