17. MO HUM
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ZÁPIS DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Zajišťuje se:
Verbální schopnost (jméno, bydliště, datum narození)
Sluchové percepce (les – rozkládání a skládání slov)
Určování barev
Poznávání geometrických tvarů
Malování obrázků
Určování počtu (z rozhozených kostiček)
Umět se podepsat
LATERALITA
Slovo lateralita je odvozeno z latinského latus, laterit – bok, strana
Přednostní užívání 1 z párových pohybových či smyslových orgánů
U většiny dětí bývá 1 ruka šikovnější = dominantní – dominantní je i oko, noha
Pro tělo je výhodnější:
Souhlasná dominance ruky a oka = vyhraněná dominance
Lateralita může být:
Souhlasná
Dominantní (vedoucí) ruka a oko jsou stejné
Neurčitá
Ruka i oko jsou nevyhraněné
Zkřížená
Dominantní ruka je jiná než dominantní oko
Rozdělení:
Lateralita funkční
Značí rozdíl v určitém výkonu
Tento rozdíl označujeme jako rozdíl kvalitativní
Lateralita tvarová
Zde je rozdíl například v objemu či délce, mluvíme o rozdílu kvantitativním
Typy:
Praváctví
Vedoucí hemisféra je levá, přednostně používání pravých končetin
Leváctví
Vedoucí hemisféra je pravá, přednostně používání levých končetin
LEVÁCTVÍ
Je stav, kdy všechny vedoucí senzorické i motorické funkce jsou na levé straně těla
Řídící centrum se nachází v pravé mozkové hemisféře
Předcvičováním leváctvím dojde k zásahu do činnosti hemisfér tak, že nedominantní je přetěžována a dominantní je potlačována
Důsledky předcvičovaného leváctví:
Motorický neklid
Zlobí, je neposedný, stále si s něčím hraje, nevydrží sedět, vybíhá z lavice atd.
Změny v chování
Plačtivost, úzkost, agresivita, neposlušnost, útočnost, lhaní
Potíže při psaní pravou rukou
Ruka nemá potřebnou jemnou motoriku, žák píše pomalu, často chybuje, někdy špatně diagnostikováno jako dysgrafie, má odpor ke psaní, ke škole
Neurózy
Úzkostná neuróza, negativismus, školní fobie
Koktavost
Důsledek narušené hemisfér
Tělesné příznaky
Noční pomočování, ranní zvracení
Problémy ve škole
Zhoršování prospěchu, nerovnoměrnost ve výkonech, výpadky pozornosti, odpor ke škole, záškoláctví