Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17. MO HUM

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.94 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

17. ŠKOLNÍ ZRALOST – OBLASTI (BIOLOGICKÁ, FYZICKÁ, KOGNITIVNÍ, EMOČNÍ, PRACOVNÍ, SOCIÁLNÍ), PROJEVY ŠKOLNÍ NEZRALOSTI, PŘÍČINY NEZRALOSTI, PROJEVY. ZÁPIS DO ZŠ. LATERALITA, ROZDĚLENÍ, TYPY, LEVÁCTVÍ, DŮSLEDKY PŘEDCVIČOVANÉHO LEVÁCTVÍ.

ŠKOLNÍ ZRALOST

  • Dosažení takového stupně v tělesnému a duševním vývoji, který umožňuje dítěti úspěšně zvládnout školní zátěž

  • V ČR stanovena školní docházka pro děti, které dovršily 6 let k 1.9.

  • Povinná školní docházka začíná počátkem školního roku

  • Lze požádat o odklad školní docházky

  • Zjišťuje li: speciální pedagog, psycholog, učitel MŠ

Oblasti:

  • FYZICKÁ ZRALOST

  • Výměna mléčného chrupu stálý

  • “Filipínská míra” = dítě si přes hlavu opačnou rukou dokáže sáhnout na opačné ucho

  • Hrubá motorika = koordinace pohybů, rovnováha

  • Jemná motorika = koordinace rukou a očí, obratnost ruky

  • Grafomotorika = pohyby nutné při psaní

  • Lateralita = přednostně využívání 1 z párových orgánů (ruka, noha)

  • SOCIÁLNÍ A EMOCIONÁLNÍ ZRALOST

  • Schopnost zařadit se do skupiny dětí, společně si hrát, pracovat

  • Odpoutat se od rodičů a vydržet bez nich několik hodin

  • Stálost emocí

  • Důsledky předčasného nástupu na ZŠ – nadměrná únava dítěte -> nemoci

  • Velká stresová situace – škola – negativní zkušenosti, pocit selhání

  • Přílišná neklidnost, nesoustředění, hravost

  • Odpor k psaní

  • Ztráta sebedůvěry

  • KOGNITIVNÍ ZRALOST

  • Pro zvládání trivia (čtení, psaní, počítání) je důležitá dostatečná úroveň rozumových schopností a rovnoměrnost vývoje v jednotlivých oblastech

  • Vizuomotorika, grafomotorika

Základy

  • Řeč

  • Sluchového vnímání

  • Zrakové vnímání

  • Vnímání prostoru

  • Vnímání času

  • Základní matematické představy

  • PRACOVNÍ ZRALOST

  • Pro kvalitní školní činnost je důležité, že dítě by mělo být schopno dostatečné záměrné koncentrace pozornosti na daný úkol, mělo by mít, svému věku přiměřený, smysl pro povinnost, zodpovědnost, uvědomění, že je třeba úkol dokončit

  • Je nutné vést dítě k respektování určitých pravidel

  • Podporovat jeho samostatnost

  • Dávat mu doma drobné povinnosti, které je schopné splnit

  • I úkolem je nenechat dítě se nudit, umožnit mu prohrát si a probouzejí u něj zájem o různé činnosti

PROJEVY ŠKOLNÍ NEZRALOSTI

  • PŘÍZNAKY NAZNAČUJÍCÍ ŠKOLNÍ NEZRALOSTI:

  • Oslabení některé psychické funkce při maximálně nižším podprůměru intelektu

  • Neklidné / utlumené děti

  • Impulsivní / zdlouhavé projevy

  • Nesoustředěné dítě, odbíhající ke hře

  • Neobratné

  • Nesamostatné

  • Přecitlivělé, bláznivé, plačtivé / nepodřídivé, vzdorné

  • Špatný kontakt s učitelem a dětmi, agresivita

  • Stažené, negativnímu (na vše říká ne), event. Mutismus

PŘÍČINY ŠKOLNÍ NEZRALOSTI

  • Nedostatek v somatickém vývoji a zdravotním stavu

  • Opožděný mentální vývoj, snížený intelekt

  • Nerovnoměrný vývoj a oslabení dílčích schopností (sluchového a zrakového rozlišování pro čtení a psaní, vliv mozkových dysfunkcí)

  • Neurotičnost

  • Zanedbanost výchovného prostředí

Témata, do kterých materiál patří