17. MO HUM
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
17. ŠKOLNÍ ZRALOST – OBLASTI (BIOLOGICKÁ, FYZICKÁ, KOGNITIVNÍ, EMOČNÍ, PRACOVNÍ, SOCIÁLNÍ), PROJEVY ŠKOLNÍ NEZRALOSTI, PŘÍČINY NEZRALOSTI, PROJEVY. ZÁPIS DO ZŠ. LATERALITA, ROZDĚLENÍ, TYPY, LEVÁCTVÍ, DŮSLEDKY PŘEDCVIČOVANÉHO LEVÁCTVÍ.
ŠKOLNÍ ZRALOST
Dosažení takového stupně v tělesnému a duševním vývoji, který umožňuje dítěti úspěšně zvládnout školní zátěž
V ČR stanovena školní docházka pro děti, které dovršily 6 let k 1.9.
Povinná školní docházka začíná počátkem školního roku
Lze požádat o odklad školní docházky
Zjišťuje li: speciální pedagog, psycholog, učitel MŠ
Oblasti:
FYZICKÁ ZRALOST
Výměna mléčného chrupu stálý
“Filipínská míra” = dítě si přes hlavu opačnou rukou dokáže sáhnout na opačné ucho
Hrubá motorika = koordinace pohybů, rovnováha
Jemná motorika = koordinace rukou a očí, obratnost ruky
Grafomotorika = pohyby nutné při psaní
Lateralita = přednostně využívání 1 z párových orgánů (ruka, noha)
SOCIÁLNÍ A EMOCIONÁLNÍ ZRALOST
Schopnost zařadit se do skupiny dětí, společně si hrát, pracovat
Odpoutat se od rodičů a vydržet bez nich několik hodin
Stálost emocí
Důsledky předčasného nástupu na ZŠ – nadměrná únava dítěte -> nemoci
Velká stresová situace – škola – negativní zkušenosti, pocit selhání
Přílišná neklidnost, nesoustředění, hravost
Odpor k psaní
Ztráta sebedůvěry
KOGNITIVNÍ ZRALOST
Pro zvládání trivia (čtení, psaní, počítání) je důležitá dostatečná úroveň rozumových schopností a rovnoměrnost vývoje v jednotlivých oblastech
Vizuomotorika, grafomotorika
Základy
Řeč
Sluchového vnímání
Zrakové vnímání
Vnímání prostoru
Vnímání času
Základní matematické představy
PRACOVNÍ ZRALOST
Pro kvalitní školní činnost je důležité, že dítě by mělo být schopno dostatečné záměrné koncentrace pozornosti na daný úkol, mělo by mít, svému věku přiměřený, smysl pro povinnost, zodpovědnost, uvědomění, že je třeba úkol dokončit
Je nutné vést dítě k respektování určitých pravidel
Podporovat jeho samostatnost
Dávat mu doma drobné povinnosti, které je schopné splnit
I úkolem je nenechat dítě se nudit, umožnit mu prohrát si a probouzejí u něj zájem o různé činnosti
PROJEVY ŠKOLNÍ NEZRALOSTI
PŘÍZNAKY NAZNAČUJÍCÍ ŠKOLNÍ NEZRALOSTI:
Oslabení některé psychické funkce při maximálně nižším podprůměru intelektu
Neklidné / utlumené děti
Impulsivní / zdlouhavé projevy
Nesoustředěné dítě, odbíhající ke hře
Neobratné
Nesamostatné
Přecitlivělé, bláznivé, plačtivé / nepodřídivé, vzdorné
Špatný kontakt s učitelem a dětmi, agresivita
Stažené, negativnímu (na vše říká ne), event. Mutismus
PŘÍČINY ŠKOLNÍ NEZRALOSTI
Nedostatek v somatickém vývoji a zdravotním stavu
Opožděný mentální vývoj, snížený intelekt
Nerovnoměrný vývoj a oslabení dílčích schopností (sluchového a zrakového rozlišování pro čtení a psaní, vliv mozkových dysfunkcí)
Neurotičnost
Zanedbanost výchovného prostředí