Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17. Secese

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.44 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Secese (1895- 1905)

= označení pro:

1. poslední universální umělecký sloh, který zasáhl do všech oblastí života, vzniká ve Vídni

2. životní styl přelomu století, který ovlivnil i módu, nábytek, šperkařství a který je v různých zemích označován jinak: např. Jugendstil (nový styl) v Německu, Art Nouveau [art nuvó]( nové umění) ve Francii, Modern Style v Anglii, Stile floreale (květinový styl) v Itálii

= je protestem proti historismu a konzervativnímu akademismu

= ruší hranice mezi tzv.vysokým uměním ( malba a sochařství) a užitým uměním (šperkařství)

Znaky secese:

  • svoboda umělecké fantazie

  • ornamentálnost, lineárnost, využívání přírodních tvarů= listy, květiny, siluety stromů, lidských i zvířecích těl

  • typickou květinou je: lilie, tulipán, kosatec, leknín, mák rozložený na ploše

  • typickým zvířetem= labuť a páv, jsou symolem vášně, instinktu a erotiky

  • časté jsou vlnící se linie, které vyvolávají v ploše pohyb, stylizace tvarů

  • celková ladnost plochy

  • plošně pojaté= nestínované barevné plochy, neobvyklá barevnost,

barvy mají symbolický význam : žlutá= barva hmoty, slunce, života a radosti, modrá a zelená= barvy neskutečné, faustovské, černá= poslem ducha, bílá= symbolizuje ztroskotanou naději, smrt

ARCHITEKTURA:

je působivá svou dekorativností, členitostí, rytmičností= spojením linie s plochou

je opakem arch. funkcionalistické, která upřednostňuje funkčnost na úkor krásy

využívá nejrůznější materiály, které vzájemně kombinuje (např. sklo, keramika, kov..)

Po Evropě se šíří dvěma směry: I. ORNAMENTÁLNÍ směr= inspirovaný organickou hmotou a uplatňuje se: 1. ve Španělsku, kde je hlavní osobností:

Antonio GAUDÍ

velmi originální architekt, jehož stavby poutají svou bizarností a fantaskností

odvážně experimentuje s hmotou, kombinuje prvky gotické, barokní

využívá nejrůznějších materiálů: barevné střepy glazované keramiky (z nich vytváří

mozaiky), kámen, cihly, beton...

pracuje sochařskou metodou - na kostru ze železných prutů nanáší vrstvu beton - své

stavby modeluje do podoby př.:

mořské vlny : CASA MILÁ ( dům Millayových)

kostí pravěkých zvířat : CASA BATLLÓ (dům Batllóvých)

hnízd termitů, které připomínají i gotickou katedrálu : př. je nedokončený chrám SAGRADA FAMILIA v Barceloně (má průčelí gotic. katedrály, které se ztrácí pod množstvím sochařské výzdoby)

• kostí a koster fantaskních ještěrů : GÜELSKÝ PARK v Barceloně - budovaný jako zahradní město, tvořené opěrnými zdmi s řadou nakloněných sloupů,... zdi jsou obloženy keramickou mozaikou (motivy figurální nebo stylizované), lavice jsou působivé - vycházejí z vlnící se křivky, připomínají hada

• svoji originální fantazii uplatnil v detailech - oken, komínů (při řešení se nikdy neopakoval)

2. v Belgie: Victor HORTA

- jeho stavby představují vrchol vědeckého a technického pokroku s velkou vynalézavostí pracuje s motivy z rostlinné říše

Témata, do kterých materiál patří