17. Secese
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Secese (1895- 1905)
= označení pro:
1. poslední universální umělecký sloh, který zasáhl do všech oblastí života, vzniká ve Vídni
2. životní styl přelomu století, který ovlivnil i módu, nábytek, šperkařství a který je v různých zemích označován jinak: např. Jugendstil (nový styl) v Německu, Art Nouveau [art nuvó]( nové umění) ve Francii, Modern Style v Anglii, Stile floreale (květinový styl) v Itálii
= je protestem proti historismu a konzervativnímu akademismu
= ruší hranice mezi tzv.vysokým uměním ( malba a sochařství) a užitým uměním (šperkařství)
Znaky secese:
svoboda umělecké fantazie
ornamentálnost, lineárnost, využívání přírodních tvarů= listy, květiny, siluety stromů, lidských i zvířecích těl
typickou květinou je: lilie, tulipán, kosatec, leknín, mák rozložený na ploše
typickým zvířetem= labuť a páv, jsou symolem vášně, instinktu a erotiky
časté jsou vlnící se linie, které vyvolávají v ploše pohyb, stylizace tvarů
celková ladnost plochy
plošně pojaté= nestínované barevné plochy, neobvyklá barevnost,
barvy mají symbolický význam : žlutá= barva hmoty, slunce, života a radosti, modrá a zelená= barvy neskutečné, faustovské, černá= poslem ducha, bílá= symbolizuje ztroskotanou naději, smrt
ARCHITEKTURA:
je působivá svou dekorativností, členitostí, rytmičností= spojením linie s plochou
je opakem arch. funkcionalistické, která upřednostňuje funkčnost na úkor krásy
využívá nejrůznější materiály, které vzájemně kombinuje (např. sklo, keramika, kov..)
Po Evropě se šíří dvěma směry: I. ORNAMENTÁLNÍ směr= inspirovaný organickou hmotou a uplatňuje se: 1. ve Španělsku, kde je hlavní osobností:
Antonio GAUDÍ
velmi originální architekt, jehož stavby poutají svou bizarností a fantaskností
odvážně experimentuje s hmotou, kombinuje prvky gotické, barokní
využívá nejrůznějších materiálů: barevné střepy glazované keramiky (z nich vytváří
mozaiky), kámen, cihly, beton...
pracuje sochařskou metodou - na kostru ze železných prutů nanáší vrstvu beton - své
stavby modeluje do podoby př.:
mořské vlny : CASA MILÁ ( dům Millayových)
kostí pravěkých zvířat : CASA BATLLÓ (dům Batllóvých)
hnízd termitů, které připomínají i gotickou katedrálu : př. je nedokončený chrám SAGRADA FAMILIA v Barceloně (má průčelí gotic. katedrály, které se ztrácí pod množstvím sochařské výzdoby)
• kostí a koster fantaskních ještěrů : GÜELSKÝ PARK v Barceloně - budovaný jako zahradní město, tvořené opěrnými zdmi s řadou nakloněných sloupů,... zdi jsou obloženy keramickou mozaikou (motivy figurální nebo stylizované), lavice jsou působivé - vycházejí z vlnící se křivky, připomínají hada
• svoji originální fantazii uplatnil v detailech - oken, komínů (při řešení se nikdy neopakoval)
2. v Belgie: Victor HORTA
- jeho stavby představují vrchol vědeckého a technického pokroku s velkou vynalézavostí pracuje s motivy z rostlinné říše