Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18.Počátky moderního malířství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1000.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Georges Braque – Láhev a ryby

Juan Gris (1887 - 1927)

Španělský malíř a sochař. Většinu života strávil ve Francii. Jeho dílo je úzce spjato s kubismem. V Paříži se Gris stal následovníkem svého krajana Pabla Picassa, který byl také jeho přítelem. Jeho portrét Picassa z roku 1912 představuje velice významné kubistické dílo, jehož autorem není Picasso ani Braque. Na rozdíl od Picassa a Braquea, jejichž obrazy byly monochromatické, používal Gris jasné a vyvážené barvy v nových zajímavých kombinacích.

Juan Gris - Portrét Pabla Picassa

Fauvismus

Fauvismus je umělecký směr, který vznikl ve Francii na počátku 20. století. Podobá se německému expresionismu. Fauvisté nevytvořili žádný program a dohromady uspořádali jen tři výstavy v průběhu několika let. Šlo jim o čistou barvu a jednoduchou zkratku, o konstrukci obrazového prostoru bez modelace a stínování, o dokonalou harmonii mezi emocionálním výrazem a dekorativní kompozicí. Název fauvisté (ze slova le fauve – šelma) dal skupině francouzských malířů, vystavujících společně na pařížském Podzimním salónu 1905 a na Salónu nezávislých 1906, kritik Louis Vauxcelles. Vedoucí osobností byl Henri Matisse. Ten v roce 1901 vystavoval společně s Albertem Marquetem na Salónu nezávislých obrazy ovlivněné Cézannem; zde se seznámil s dalšími umělci, například s Mauricem Vlaminckem. Po roce 1907 se skupina fauvistů rozpadla a její členové hledali vlastní cesty. Jen Matisse a Raoul Dufy se v příštím vývoji příliš nevzdálili od svých fauvistických počátků.

Henri Matisse (1869 - 1954)

Byl hlavní postavou uměleckého směru zvaného fauvismus. Proslulý svou prací s barvou a svým brilantním kreslířským uměním. Bylo pro něj důležité spojování barvy a tvaru, kterým tlumočil své emocionální reakce na motiv. Toužil vytvářet umění, ve kterém by byl vnitřní svět malíře sloučený se světem vnějším v harmonickém souladu. Jeden z Matissových nejdůležitějších přínosů pro dějiny umění bylo jeho přesvědčení, že se barva zobrazovaného objektu na obraze nemusí shodovat s jeho skutečným zbarvením. Hlavními tématy jeho díla, kterými se zaobíral po celý život, byla postava ženy, zátiší, interiér.

Henri Matisse – Tanec

Albert Marquet (1875 - 1947)

Tak jako jeho přátelé Henri Matisse a André Derain byl vyznavačem fauvismu. Maloval Paříž a její okolí, mosty na Seině a noční osvětelné ulice, Paříž pod sněhem nebo pod sluncem. V roce 1905 se podílel na výstavě "Fauves", která způsobila rozruch svým pojetím tvarů a barev. Tento způsob později opustil.

Albert Marquet – Rybářske lodě

Expresionismus

Expresionismus vychází ze stejných základů jako fauvismus, jehož počátky ovlivnil. Zjednodušeně lze říci, že expresionismus se prosadil především v německy mluvících zemích, zatímco fauvismus byl populární ve Francii a zemích, kde převažoval její vliv. Je charakteristické zaměřením na vnitřní psychické stavy, projevuje se deformací barev a tvarů. Barevné plochy jsou ohraničovány linkou, velmi často používali čisté barvy, nesnažili se o perspektivu. Využíval se protiklad světla a stínu.

Témata, do kterých materiál patří