2) Výchova
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2) Výchova jako společenský jev, znaky výchovy, vztah pedagogické teorie a praxe, názory na význam výchovy v životě člověka
Výchova= je zaměřená, cílevědomá a většinou organizované působení na člověka, cílem je dosažení pozitivních změn v osobnosti člověka tak, aby se stal plně socializovaný a samostatný jedinec
vysvětlení výchovy:
Širší sféra výchovy
Celkový vliv, který na jedince působí v jeho prostředí
Rodina, škola, kamarádi, média, kultura nebo třeba společenské normy
Výchova zde není nutně záměrná, spíše jde o přirozené působení prostředí na člověka.
Užší sféra výchovy
Záměrná výchova, tedy vědomé působení s cílem něco konkrétního naučit nebo ovlivnit osobnost člověka
Vzdělávání ve škole, rodičovské vedení nebo odborná příprava
Záměrná výchova
Cílená a promyšlená
Výuka konkrétní dovednosti (sebevzdělávání= čtení knih, sledováním videí nebo účastí na kurzech)
Například učení ve škole, domácí výchova nebo kurzy
Nezáměrná výchova
Probíhá přirozeně, bez konkrétního záměru. Například děti napodobují chování svých rodičů nebo vrstevníků, učí se hodnotám a návykům ze svého okolí. Je to proces, který často probíhá podvědomě.
Problémy ve výchovy
Vliv prostředí: negativní vlivy okolí (např. špatní kamarádi, násilí v rodině, nebezpečné obsahy na internetu)
Nedostatečný čas na výchovu: rodiče nebo pedagogové mohou mít málo času se dítěti věnovat
Rozdílné hodnoty: konflikt mezi tím, co učí rodina, a tím, co dítě zažívá ve škole nebo u kamarádů
Podcenění nezáměrné výchovy: rodiče nebo společnost často přehlížejí, že dítě si osvojí i negativní vzorce chování
Motivace a zájem dítěte: pokud dítě nemá zájem, je těžké ho vychovávat nebo vzdělávat
vztah teorie a praxe
Teorie
Základní poznatky o principech, metodách a cílech výchovy
Vědecké zázemí, které pomáhá porozumět procesům výchovy a vývoje dětí
Rámec pro plánování, organizaci a hodnocení výchovného procesu
Inspiraci pro nové přístupy a strategie
Praxe
Aplikaci teorie v reálných situacích.
Ověření, co v konkrétních podmínkách funguje a co ne.
Získávání zkušeností, které mohou obohatit teoretické poznatky.
Flexibilitu a přizpůsobení výchovy individuálním potřebám dětí.
Propojenost
Je klíčová
Bez teorie= praxe by mohla být chaotická, neefektivní
Bez praxe= by teorie byla jen abstraktní a těžko využitelná
Důležité, aby se učilo teoretickým základům a mít možnost tyto poznatky vyzkoušet v praxi
Příklad
Role teorie:
Poskytuje rámec pro pochopení výtvarných procesů a pedagogických přístupů
Inspiruje ke kreativnímu hledání nových metod ve výuce
Nabízí možnost reflektovat aktuální potřeby a výzvy ve vzdělávání
Role praxe:
Slouží k ověření teoretických přístupů v reálném vzdělávacím prostředí