Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2) Výchova

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2) Výchova jako společenský jev, znaky výchovy, vztah pedagogické teorie a praxe, názory na význam výchovy v životě člověka

  • Výchova= je zaměřená, cílevědomá a většinou organizované působení na člověka, cílem je dosažení pozitivních změn v osobnosti člověka tak, aby se stal plně socializovaný a samostatný jedinec

vysvětlení výchovy:

Širší sféra výchovy

  • Celkový vliv, který na jedince působí v jeho prostředí

  • Rodina, škola, kamarádi, média, kultura nebo třeba společenské normy

  • Výchova zde není nutně záměrná, spíše jde o přirozené působení prostředí na člověka.

Užší sféra výchovy

  • Záměrná výchova, tedy vědomé působení s cílem něco konkrétního naučit nebo ovlivnit osobnost člověka

  • Vzdělávání ve škole, rodičovské vedení nebo odborná příprava

Záměrná výchova

  • Cílená a promyšlená

  • Výuka konkrétní dovednosti (sebevzdělávání= čtení knih, sledováním videí nebo účastí na kurzech)

  • Například učení ve škole, domácí výchova nebo kurzy

Nezáměrná výchova

  • Probíhá přirozeně, bez konkrétního záměru. Například děti napodobují chování svých rodičů nebo vrstevníků, učí se hodnotám a návykům ze svého okolí. Je to proces, který často probíhá podvědomě.

Problémy ve výchovy

  • Vliv prostředí: negativní vlivy okolí (např. špatní kamarádi, násilí v rodině, nebezpečné obsahy na internetu)

  • Nedostatečný čas na výchovu: rodiče nebo pedagogové mohou mít málo času se dítěti věnovat

  • Rozdílné hodnoty: konflikt mezi tím, co učí rodina, a tím, co dítě zažívá ve škole nebo u kamarádů

  • Podcenění nezáměrné výchovy: rodiče nebo společnost často přehlížejí, že dítě si osvojí i negativní vzorce chování

  • Motivace a zájem dítěte: pokud dítě nemá zájem, je těžké ho vychovávat nebo vzdělávat

vztah teorie a praxe

Teorie

  • Základní poznatky o principech, metodách a cílech výchovy

  • Vědecké zázemí, které pomáhá porozumět procesům výchovy a vývoje dětí

  • Rámec pro plánování, organizaci a hodnocení výchovného procesu

  • Inspiraci pro nové přístupy a strategie

Praxe

  • Aplikaci teorie v reálných situacích.

  • Ověření, co v konkrétních podmínkách funguje a co ne.

  • Získávání zkušeností, které mohou obohatit teoretické poznatky.

  • Flexibilitu a přizpůsobení výchovy individuálním potřebám dětí.

Propojenost

  • Je klíčová

  • Bez teorie= praxe by mohla být chaotická, neefektivní

  • Bez praxe= by teorie byla jen abstraktní a těžko využitelná

  • Důležité, aby se učilo teoretickým základům a mít možnost tyto poznatky vyzkoušet v praxi

Příklad

  • Role teorie:

    • Poskytuje rámec pro pochopení výtvarných procesů a pedagogických přístupů

    • Inspiruje ke kreativnímu hledání nových metod ve výuce

    • Nabízí možnost reflektovat aktuální potřeby a výzvy ve vzdělávání

  • Role praxe:

    • Slouží k ověření teoretických přístupů v reálném vzdělávacím prostředí

Témata, do kterých materiál patří