2) Výchova
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Současné cíle:
Rozvoj svobodné, samostatné a aktivní osobnosti.
Kompetence k učení, řešení problémů, komunikaci, spolupráci a seberozvoji.
nároky na výchovu
Pedagogický optimismus
důraz ve víru na všemocnost výchovy.
John Locke
Dítě se rodí jako tabula rasa (nepopsaný list) → výchova formuje jeho charakter
Klíčové je rozvíjení rozumu, sebekázně a praktických dovedností
Důraz na zkušenost, přirozené učení a zdravý životní styl (např. pohyb a otužování)
Pedagogický pesimismus
Člověk se rodí jako "dobrý a zlý". Chytrý, nebo hloupý a nic na světě ho nezmění
Arthur Schopenhauer
Výchova má omezovat vrozené egoistické sklony
Důraz na rozvoj intelektu a mravních hodnot, méně na radosti z dětství
Kritizoval přílišnou idealizaci výchovy, zdůrazňoval nutnost disciplíny a omezení
Pedagogický realismus
lidské vlohy lze pomocí příznivých podmínek rozvíjet
Jan Amos Komenský
Dítě je Boží dar, výchova má směřovat k harmonickému rozvoji těla, ducha i duše
Důraz na přirozené učení, názornost a celoživotní vzdělávání („škola hrou“)
Klíčovým cílem výchovy je připravit člověka na odpovědný život v souladu s vírou a přírodou.
Cíl lidského vývoje
Podpora komplexního rozvoje osobnosti člověka
Snaží se vytvářet podmínky → člověk se může harmonicky rozvíjet, stát se plnohodnotným členem společnosti
To zahrnuje:
Rozvoj intelektuálních schopností: Podporovat poznávání, kritické myšlení, řešení problémů a získávání znalostí
Formování etických hodnot: Vychovávat jedince k morálce, empatii, respektu k ostatním a odpovědnosti vůči sobě i společnosti
Sociální rozvoj: Podporovat schopnost spolupracovat, komunikovat a zapojit se do komunity
Emoční zralost: Rozvíjet schopnost rozpoznávat, zvládat a vyjadřovat emoce
Tělesný rozvoj: Dbát na zdravý životní styl, fyzickou aktivitu a péči o tělo
Seberealizace: Pomáhat jednotlivcům objevovat a naplňovat jejich potenciál, talenty a cíle
sociální prostředí a jeho vliv
Zahrnuje materiální i duchovní podmínky ovlivňující člověka
Jedná se o prostředí vytvářené lidskou činností, zahrnující vztahy mezi lidmi, hodnoty, normy, kulturu a společenské instituce
Kvalita a charakter prostředí mohou výchovu podporovat, komplikovat nebo i neutralizovat
Vliv na výchovu:
Sociální prostředí je zásadním faktorem ve výchově→ formuje hodnoty, postoje a chování jedince
Působí dvojím způsobem:
Spontánně (např. vlivy rodiny nebo okolí)
Cíleně (pedagogické zásahy, vytváření vhodných podmínek).
Složky vlivu na výchovu
Rodinné prostředí:
Hraje klíčovou roli ve formování základních hodnot a návyků
Harmonické rodinné vztahy pozitivně ovlivňují výchovu
Konflikty nebo nepříznivé podmínky mohou mít negativní dopady
Škola:
Kompenzuje nedostatky v rodině