Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2) Výchova

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Současné cíle:

  • Rozvoj svobodné, samostatné a aktivní osobnosti.

  • Kompetence k učení, řešení problémů, komunikaci, spolupráci a seberozvoji.

nároky na výchovu

Pedagogický optimismus

  • důraz ve víru na všemocnost výchovy.

  • John Locke

    • Dítě se rodí jako tabula rasa (nepopsaný list) → výchova formuje jeho charakter

    • Klíčové je rozvíjení rozumu, sebekázně a praktických dovedností

    • Důraz na zkušenost, přirozené učení a zdravý životní styl (např. pohyb a otužování)

Pedagogický pesimismus

  • Člověk se rodí jako "dobrý a zlý". Chytrý, nebo hloupý a nic na světě ho nezmění

  • Arthur Schopenhauer

    • Výchova má omezovat vrozené egoistické sklony

    • Důraz na rozvoj intelektu a mravních hodnot, méně na radosti z dětství

    • Kritizoval přílišnou idealizaci výchovy, zdůrazňoval nutnost disciplíny a omezení

Pedagogický realismus

  • lidské vlohy lze pomocí příznivých podmínek rozvíjet

  • Jan Amos Komenský

    • Dítě je Boží dar, výchova má směřovat k harmonickému rozvoji těla, ducha i duše

    • Důraz na přirozené učení, názornost a celoživotní vzdělávání („škola hrou“)

    • Klíčovým cílem výchovy je připravit člověka na odpovědný život v souladu s vírou a přírodou.

Cíl lidského vývoje

  • Podpora komplexního rozvoje osobnosti člověka

  • Snaží se vytvářet podmínky → člověk se může harmonicky rozvíjet, stát se plnohodnotným členem společnosti

  • To zahrnuje:

    • Rozvoj intelektuálních schopností: Podporovat poznávání, kritické myšlení, řešení problémů a získávání znalostí

    • Formování etických hodnot: Vychovávat jedince k morálce, empatii, respektu k ostatním a odpovědnosti vůči sobě i společnosti

    • Sociální rozvoj: Podporovat schopnost spolupracovat, komunikovat a zapojit se do komunity

    • Emoční zralost: Rozvíjet schopnost rozpoznávat, zvládat a vyjadřovat emoce

    • Tělesný rozvoj: Dbát na zdravý životní styl, fyzickou aktivitu a péči o tělo

    • Seberealizace: Pomáhat jednotlivcům objevovat a naplňovat jejich potenciál, talenty a cíle

sociální prostředí a jeho vliv

  • Zahrnuje materiální i duchovní podmínky ovlivňující člověka

  • Jedná se o prostředí vytvářené lidskou činností, zahrnující vztahy mezi lidmi, hodnoty, normy, kulturu a společenské instituce

  • Kvalita a charakter prostředí mohou výchovu podporovat, komplikovat nebo i neutralizovat

  • Vliv na výchovu:

    • Sociální prostředí je zásadním faktorem ve výchově→ formuje hodnoty, postoje a chování jedince

    • Působí dvojím způsobem:

      • Spontánně (např. vlivy rodiny nebo okolí)

      • Cíleně (pedagogické zásahy, vytváření vhodných podmínek).

Složky vlivu na výchovu

  • Rodinné prostředí:

    • Hraje klíčovou roli ve formování základních hodnot a návyků

    • Harmonické rodinné vztahy pozitivně ovlivňují výchovu

    • Konflikty nebo nepříznivé podmínky mohou mít negativní dopady

  • Škola:

    • Kompenzuje nedostatky v rodině

Témata, do kterých materiál patří