Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




20. MO - Komplexní péče o sluchově postižené

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Komplexní péče o sluchově postižené

zdravotnická péče, odborná vyšetření sluchu, sociální rehabilitace, specifika komunikace se sluchově postiženým – znakový jazyk, znaková čeština, odezírání, bilingvální komunikace

Základní terminologie

Nedoslýchavost – částečná ztráta sluchu

Ohluchnutí – úplná ztráta sluchu

Fyziologie sluchu

Sluchový orgán = ucho

  • jeden z největších zázraků přírody

  • umožnuje nám rozumět všem zvukům řeči a slyšet širokou škálu dalších zvuků

  • díky sluchu lze určit směr, ze kterého zvuk přichází

  • řeči rozumíme i ve velmi hlučném prostředí

Na zpracování zvuku se podílí:

  • sluchový nerv

  • sluchové centrum v mozku

  • vnitřní ucho

  • střední ucho

  • vnější ucho

Zvuk

  • vzniká vibracemi hmotného prostředí

  • když někdo mluví, rozkmitává svými hlasovými orgány vzduch

Vady sluchu

Z hlediska místa

  • převodní

  • percepční (neurosenzomotorické)

  • kombinované

Z hlediska doby vzniku

  • vrozené

  • získané

  • dědičné

  • prelingvální vada – vznikne před ukončením vývoje řeči

  • postlingvální vada – vznikne u lidí s rozvinutou řečí

Převodní vady

  • jsou časté, ale nikdy nevedou k úplné hluchotě

  • i když je převodní aparát zcela nefunkční, dojde k zeslabení vjemu zvuku nejvýše o 65 dB (dB – logaritmická jednotka vyjadřující zvláště akustické intenzity)

  • důsledkem je vždy jen nedoslýchavost

  • lze velice dobře kompenzovat moderními elektronickými sluchadly

  • bývá možné odstranit i operativně

Percepční vady

  • mohou vzniknout kdekoliv v nervové části sluchové dráhy

  • většinou jsou mnohem závažnější, než převodní

  • v nejhorších případech vedou i k úplným hluchotám

  • příčin percepčních vad je mnoho

  • ototoxická antibiotika

  • způsobené ototoxickými látkami jsou nejčastěji získané, mohou však být i vrozené, jestliže matka používá ototoxická látky v době těhotenství

  • katastrofické následky – drogy

  • v průběhu porodu může novorozenec získat percepční vadu v důsledku přidušení

  • vrozené – mají na svědomí infekce matky v době těhotenství

Vyšetření sluchu

Audiometrie

  • vyšetření sluchu, pomocí kterého může lékař určit rozsah ztráty sluchu

Screening sluchu

  • pomocí otoakustických emisí nebo tónové audiometrie

Edukace žáků s vadou sluchu

Důsledky sluchové vady:

  • komunikační bariéra

  • deficit v orientačních schopnostech

  • psychická zátěž

  • omezení sítě sociálních vztahů

  • negativní vliv na vývoj myšlení

  • bezpečnostní funkce

  • velké individuální problémy mezi sluchově postiženými – problémy v komunikaci (nedostatečná slovní zásoba, nedostatek informací o světě, určitá sociální zaostalost)

  • na úspěšnosti integrace se podílí zejména stupeň poruchy sluchu dítěte, studijní předpoklady a inteligence dítěte, jeho osobnostní vlastnosti, schopnost využívat případné zbytky sluchového vnímání, vlastní motivace dítěte a motivace pedagogů a rodinných příslušníků

Témata, do kterých materiál patří