Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9. Trh a trzni mechanismus

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (66 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

9. TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS

Trh

- trh je místo (oblast ekonomiky), kde se střetává nabídka s poptávkou (dochází zde ke směně zboží a služeb mezi ekonomickými subjekty) - na základě nabídky a poptávky se utváří cena- trh může být chápán:a) prostorově – místo, kde se setkává kupující a prodávajícíb) funkčně – trh zboží, práce, peněz...

Subjekty (účastníci) trhu

- mezi subjekty trhu patří:a) domácnosti – nabízejí práci a kapitál, nakupují zboží a službyb) firmy – nabízejí zboží a služby, nakupují pracovní síluc) stát – usměrňuje chování trhu prostřednictvím zákonů a nakupuje prostřednictvím státních zakázek

- tyto subjekty se prolínají, např.:domácnost → stát – zaměstnanec nebo zákazník platí daň ze mzdy, DPH, daň z nemovitosti... stát → firma – stát požaduje po firmách vyhotovení státních zakázek firmy → domácnost – firmy platí domácnostem (zaměstnancům) mzdu za vykonanou práci, domácnosti nakupují od firem jejich produkty

Členění trhu

1. z hlediska územního:a) místní trh – zboží typické prodanou oblast (např. Pardubice – perník, K. Vary – porcelán)b) národní trh – zboží typické pro státc) světový trh – zboží má světový význam (např. Škoda – automobily)

2. z hlediska množství výrobků na trhu (velikosti):a) dílčí trh – 1 výrobek, výrobce nebo spotřebitelb) agregátní trh – všechny výrobky se prodávají všemc) individuální trh 3. z hlediska předmětu směny:a) trh zboží a služeb – tržní ceny se řídí podle vztahů nabídky a poptávky- dělí se na:I. trh spotřebních statků (potraviny, oděvy, obuv) → spotřebovávají se II. trh kapitálových statků (stroje, materiál, budovy) → slouží k další výrobě, zůstávají v podnikub) trh práce – souhrn nabídky práce a poptávky po ní - cena za práci = mzda

Základní činitelé trhu

1. nabídka- množství zboží, které jsou prodávající schopni a ochotni za určitou cenu prodat (vyrobit) - křivka nabídky – má rostoucí charakter, protože snahou je při zvýšení ceny zvýšit i množství výrobků - zákon nabídky – roste-li cena, jsou větší tržby, nakoupíme více výrobních faktorů a můžeme více vyrábět- faktory ovlivňující nabídku:- cena jiných výrobků - náklady výroby - změny výrobních podmínek – výkyvy počasí, sezónní výroba- druhy nabídky:a) individuální – nabídka 1 výrobceb) dílčí – nabídka 1 výrobku od všech výrobcůc) agregátní – nabídka všech výrobků od všech výrobců

2. poptávka- množství zboží, které jsou kupující schopni a ochotni za určitou cenu koupit - křivka poptávky – má klesající charakter, vyjadřuje závislost množství zboží na ceně - zákon poptávky – klesá-li cena, zboží je pro kupující lákavější → koupí si ho více lidí a koupí si i to, co si dříve nemohli dovolit - činitelé působící na poptávku:- cena výrobku - zvýšení počtu obyvatel

Témata, do kterých materiál patří