Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9. Trh a trzni mechanismus

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (66 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- příjmy kupujících - podpora prodeje - zvyklosti a záliby kupujících - služby poskytované personálem - ceny substitutů - ceny komplementů - substitut – výrobky, které jsou schopny se vzájemně nahradit (např. káva za čaj, rohlík za chleba...) - komplement – doplňky, které se kupují zároveň se zbožím (např. lyže – vázání, hůlky, boty) - druhy poptávky:a) individuální – poptávka 1 kupujícíhob) dílčí – poptávka po 1 určitém výrobkuc) agregátní – poptávka všech kupujících po všech výrobcích

Vztah nabídky, poptávky a ceny - na trhu se střetávají 2 protichůdné zájmy:- prodávající chce prodat co nejdráž → zisk - kupující chce koupit co nejlevněji - tyto protichůdné zájmy se na trhu řeší prostřednictvím ceny - rovnovážná cena – stav, kdy se zájem kupujících a prodávajících střetává, tzn. při určité ceně jsou prodávající ochotni prodat stejné množství výrobků, které jsou kupující ochotni koupit → nabídka = poptávka

- není-li cena statků rovnovážná, vzniká na trhu tzv. tržní nerovnováha

- typy tržní nerovnováhy:a) N > P – vzniká přebytek nabízeného zboží, kupující je nucen snížit cenu - přebytek vzniká nad rovnovážným bodemb) N < P – na trhu je nedostatek zboží, prodávající zvyšují výrobu a cenu - nedostatek vzniká pod rovnovážným bodem

Inflace a deflace v ekonomice 1. inflace- růst cenové hladiny v ekonomice (znehodnocování peněz) a zvyšování cen - má různé podoby:a) mírná – do 10 % (v současné době v ČR)b) pádivá – od 10 do 100 %c) hyperinflace – nad 100 %- s inflací jsou spojeny nepříznivé ekonomické dopady působící na obyvatelstvo:- pokles kupní síly - pokles reálných mezd - růst sociální situace pro důchodce - znevýhodnění věřitelů - zvýhodnění dlužníků 2. deflace- opak inflace, pokles cenové hladiny v ekonomice (peníze mají větší hodnotu) - zvyšování hodnoty peněžní jednotky odčerpáním peněz z oběhu → snižování peněžní zásoby - je charakterizována:- zvyšováním daní - snižováním výdajů státního rozpočtu - omezením úvěrůKonkurence- hospodářská soutěž, vzájemné soupeření mezi prodejci nebo kupujícími stejného zboží, tzn. že když 1 zvýší cenu, tak se ostatní přizpůsobí - formy konkurence:a) cenová – výrobci si konkurují cenou, snižují ceny a chtějí přilákat více zákazníků a zničit konkurencib) necenová – výrobci se snaží přilákat zákazníka jinými metodami (např. kvalitou, zlepšením technických parametrů, reklamou, obalem, slevami, dárek zdarma...) - konkurence může být:a) dokonalá (absurdní) – všichni výrobci uvádí na trh stejný výrobek (např. obilí) - cena se mění jen tehdy, když se změní cena u ostatních výrobců → výrobce nemůže ovlivnit trh ve svůj prospěchb) nedokonalá – na trh nemají přístup všichni výrobce, jejich postavení není stejné- formy nedokonalé konkurence:I. monopol – velké množství výrobcůII. oligopol – malé množství výrobců, kteří svou ekonomickou silou brání vstupu ostatním výrobcůmIII. absolutní monopol – jediný výrobce, konkurence neexistuje (vodárny)

Témata, do kterých materiál patří