Finanční analýza a plánování - Přednáška 7
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
SOUSTAVY UKAZATELŮ
Bankrotní – predikční modely informují své uživatele, zda podniku hrozí v blízké době bankrot.
Vychází z předpokladu, že ve firmě dochází již několik let před úpadkem k jistým anomáliím, ve kterých jsou obsaženy symptomy budoucích problému a které jsou charakteristické právě pro ohrožené firmy.
Tyto symptomy mají zpravidla podobu rozdílné úrovně, variability a dynamiky vývoje ve vybraných finančních ukazatelích odrážejících finančně-ekonomický stav sledované firmy.
BEAVEREŮV BANKROTNÍ MODEL
W. H. BEAVERE – zkoumal časový vývoj 30 poměrových ukazatelů u 158 firem po dobu 10let (1954 – 1964).
Rozdělení firem na 2 skupiny – bezproblémové a problémové.
Hledání statisticky významných odchylek jednotlivých ukazatelů u obou skupin firem.
Největší statisticky významný rozdíl zjistil mezi následujícími poměrovými ukazateli:
1. Cash Flow / Cizí zdroje
2. Hospodářský výsledek po zdanění / Aktiva celkem
3. Cizí zdroje / Aktiva celkem
4. Likvidita 3. stupně (běžná)
5. Čistý pracovní kapitál / Aktiva celkem
6. Finanční majetek (rychle likvidní prostředky) – celkové kr. dluhy
Z průběhu vývoje těchto ukazatelů vidíme značnou odlišnost průměrných hodnot ukazatelů mezi oběma skupinami firem. Toho lze využít k predikci bankrotu.
Zvolená metodika je velmi problematická z hlediska vytváření a statistického hodnocení souborů hodnot dobrých a špatných podniků.
Problematice predikce bankrotů se věnovala řada autorů, zejména vysokoškolských učitelů. Další konkrétní modely - viz . Doporučená literatura.
Příklady dalších bonitních a bankovních modelů:
Rychlý test (Quick test), který navrhl v roce 1990 P. Kralicek, poskytuje rychlou možnost s poměrně velmi dobrou vypovídací schopností „oklasifikovat“ analyzovanou firmu.
Tamariho model – autor pracoval jako bankovní úředník a z vlastních zkušeností přišel k závěru, že finanční situaci lze předvídat na základě 6 ukazatelů.
EKONOMICKÁ PŘIDANÁ HODNOTA – EVA
(Economic Value Added)
Model EVA byl publikován v roce 1989 americkou konzultační firmou Stern Stewart & Co. (Ochranná známka)
Myšlenkový základ ekonomické přidané hodnoty lze nalézt v mikroekonomii, → že cílem firmy je maximalizace zisku. Nerozumí se jim však zisk účetní (rozdíl výnosy – náklady), nýbrž zisk ekonomický.
Rozdíl ekonomického zisku proti zisku účetnímu spočívá v tom, že ekonomický zisk je rozdílem mezi výnosy a ekonomickými náklady, tj. náklady, které kromě účetních nákladů zahrnují i tzv. oportunitní náklady.
Oportunitní náklady (náklady ušlých příležitostí) představují „peněžní částky, které byly ztraceny tím, že zdroje (kapitál, práce) nebyly vynaloženy na nejlepší alternativní použití“.
V praxi jsou oportunitní náklady především úroky z vlastního kapitálu podnikatele včetně odměny za riziko a popř. jeho ušlá mzda.