20. MO - Komplexní péče o sluchově postižené
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Specifika vzdělávání
žák na učitele musí vidět, neotáčí se zády
logopedie
pomoc od asistenta pedagoga
kompenzační pomůcky
cílem je maximální rozvoj všech stránek osobnosti výchovy vzdělávací péče o sluchově postižené
kvalitní výchovně – vzdělávací proces, který bude dítěti se sluchovým postižením vyhovovat nejlépe, je třeba kvalifikovat sluchové poruchy
důležité je si uvědomit rozmanitost sluchových poruch a odlišný přístup, který se pak využívá
Sociální rehabilitace
snaží se o překonání komunikační a informační bariéry u osob se sluchovým postižením
podpora při začleňování do běžného života ve společnosti
obecně sociální rehabilitace - soubor specifických činností směřujících k dosažení samostatnosti, nezávislosti a soběstačnosti osob, rozvoj schopností a dovedností, posilování návyků
Specifika komunikace se sluchově postiženým
důležitou roli hrají vizuálně-motorické komunikační systémy:
systémy, které jako prostředek přenosu informace používají specifické vizuálně – pohybové prostředky (tvary, pozice, postavení a pohyby rukou, pozice hlavy, mimika)
při hovoru s nedoslýchavým člověkem nezvyšujeme hlas a nekřičíme
mluvit přirozeně, pomalu, čelem
při hovoru by jednající osoba neměla jíst, pít, žvýkat, kouřit, podpírat si bradu, ruce si dávat před pusu
vhodně prostředkové podmínky bez okolního hluku
doprovází-li člověka se sluchovým postižením tlumočník, vždy oslovujeme člověka, se kterým jednáme, nikoli jeho doprovod
znakový jazyk – přirozený komunikační systém vytvářen pomocí specifických vizuálně pohybových prostředků (tvary rukou, jejich pohyby a umístěním v prostoru, mimikou, pozicemi hlavy a horní část trupu
znakový jazyk – nezávislý plnohodnotný dorozumívací systém