Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




22aAB-Informatika a statistikav CR+ mimořádné situace

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.


Hardware
Mezi hardwarové komponenty počítačového systému patří procesor, vstupní komponenty jako je klávesnice, myš, dotyková obrazovka či hard disk, CD-ROMy a magnetické pásky. Dále sem patří výstupní zařízení, a to monitor, tiskárna, audio výstup.

Síťové uzly (mainframes) a počítače se používají v cestovním ruchu za účelem podpory rezervačních a operačních funkcí velkých organizací, zejména v leteckých společnostech a hotelových řetězcích. V 70. letech byly síťové uzly jediné počítače schopné přenosu velkého množství dat a podpory stovek terminálů. Své uplatněny našly především v počítačových rezervačních systémech.

Software a počítačové aplikace
Software a počítačové aplikace jsou používány, aby operovaly s výše uvedenými komponenty za účelem realizace daného úkolu pro konečného uživatele. Software může být jak účelově postavený, tak speciálně sestavený pro organizaci. Všeobecná klasifikace softwaru: standardní software, aplikace, procesní software, sítový a systémový, media, uživatelské rozhraní.

Komunikační (telekomunikační) prostředky a síťová propojení

Všechny druhy telekomunikačních prostředků (telefon, telex a fax) se ve cestovním ruchu ve velké míře používají na celém světě. Výrazný pokrok zaznamenal rozvoj mobilní komunikace – mobilní telefony, bleepery, pagery atd. Mobilní telefony třetí generace jsou schopny transferovat data stejně tak i informace o lokaci.

Vznik a vývoj rezervačních systémů:

  • První počítačový reservační systém byl vyvinut v USA ve spolupráci letecké společnosti American Airlines a společnosti IBM.

  • Poprvé byl v cestovní kanceláři instalován na počátku 70. let a sloužil pro rezervaci míst v letadlech.

  • Významné americké letecké společnosti vyvinuly vlastní reservační systémy: Delta Airlines – Datas

  • Ty prošly v osmdesátých letech v severní Americe bouřlivým vývojem a integracemi a transformovaly se do podoby nezávislých globálních distribučních systémů – Sabre, Apollo, Worldspan, System One, Gemmini.

  • V Evropě šel vývoj poněkud odlišným směrem a na konci osmdesátých let byly představeny již globální distribuční systémy Amadeus a Galileo jako obrana proti americké dominanci v této oblasti.

  • Počítačové rezervační systémy jsou považovány v současné době za rozhodující distribuční systémy v oblasti cestovního ruchu, jejichž podstatnými vlastnostmi jsou uchování, distribuce a poskytování informací.

  • Historicky vznikly v letecké a železniční dopravě a následně našly uplatnění v ubytovacích zařízeních a dalších službách cestovního ruchu a pronikly i do cestovních kanceláří.

  • V cestovním ruchu rozlišujeme informační systémy, informačně-rezervační systémy a rezervační systémy.

Informační systémy:

  • Vzájemně propojené, spolupracující části, cílem je shromažďování, zpracování, ukládání, poskytování informací

  • V cestovním ruchu působí nebo mohou působit na (potencionálního) návštěvníka.

  • Součástí informačního systému v cestovním ruchu jsou počítačové informační systémy, síť turistických informačních center, značení turistických stezek a cyklotras, mapy, podrobné plány ve městech atd.

Témata, do kterých materiál patří