Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




23

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.8 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Augustus Aurelius = Svatý Augustýn

  • Filosof,teolog,biskup

  • řídí se zásadou: „Věř, abys rozuměl.“

  • základní témata jeho myšlení: Bůh (nepoznatelný, nevyslovitelný) a člověk (velké tajemství a otázka, cílem člověka je směřovat k bohu)

  • Predestinace = tzv. Boží předurčení, týká se svobodné vůle

  • Spirituální monismus – Bůh je nejvyšší dobro

  • Říká : člověk ,který o Bohu ví, má k němu směřovat

Dílo :

O obci boží

  • uspořádání společnosti, církev je nedokonalým předobrazem boží obce

Vyznání

  • biografie o cestě svého mládí

  • Problémy patristiky

  • Teologický – co je bůh-definovat Boha ? existuje trojice ? -otec,syn,duch svatý

  • Christologický – pojetí Ježíše Krista ,jestli byl vtělení Boha, nebo ne-rozhodli se, že byl jedna z podob Boha

  • Antropologický – Bůh do nás vložil vůli

  1. První stádium

  • 1-2.století

  • Převládá APOLOGETIKA = obrana křesťanství proti pohanským odpůrcům – věda obhajující křesťanskou víru. Je mnoho skeptiků pochybujících o existenci Boha, atakujících víru v Boha Bible. Poslání křesťanské apologetiky je propagovat křesťanského Boha a křesťanskou pravdu.

  1. Druhé stádium

  • 3-4 stol.

  • DOGMATIKA =formují se základní dogmata a tvoří se 1 filosoficko-teologické školy

  1. Třetí stádium

  • 5-8 př.n.l.

  • SYSTEMATIZACE =dochází k systematizaci vytvoření pojmů

SCHOLASTIKA

  • Filosoficko-teologický směr

  • Schola =školní nauka

  • Podstata : aby se pravdy víry staly i pravdami rozumu

  • Hl. Úkolem scholastiky je podepřít rozumovými důkazy to, co učila teologie

  • Scholastici vychází z teorie ,že první byla víra a poté rozum

  • Vznikají řeholnické řády a kláštery – rozvoj školství a klášterního vzdělání

  • Cíle:

  • prostřednictvím rozumu hlouběji proniknout do pravd víry a tím je obsahově přiblížit

lidskému myšlení

  • dát pravdě uspořádanou, systematickou formu

  • vyvrátit filozofickými argumenty námitky, které by proti této pravdě mohl mít rozum.

Období scholastiky

  1. Raná scholastika

  • 8-12. stol.n.l

  • Spor o univerzálie, zda skutečně reálně existují nebo neexistují obecné pojmy

  • „slepice nebo vejce“, bylo dříve slovo nebo věc ?

  • 2 skupiny názorů na ten spor

  • Nominalisté – nomina = jméno

  • Reálně existují pouze dva jednotlivé předměty a jevy, obecné pojmy reálně neexistují ,je to jen označení jména-pouhý prázdný zvuk existující jen v myšlení

  • Realisté – realia =věcný

  • Obecné pojmy jsou na konkrétních věcech nezávislé ,mají samostatnou objektivní existenci – reálně existují (př: Tomáš Akvinský)

  • existují reálně v boží mysli, jsou tvořeny konkrétní věci

  1. Vrcholná scholastika

  • 13.století

  • vznik a rozvoj mnišských řádů

T . Akvinský – mnich ,realista, prohlášen za svatého

  • Jeho učení =tomismus – Stalo se oficiální filosofií katolické církve

  • vidí základ lidského poznání ve smyslech.

  • Toto smyslové poznání pomocí hmatu, chuti, čichu, sluchu a zraku se týká především materiálního světa.

  • Smyslové poznání je východiskem pro poznání rozumové – duchovní.

  • Svatý Tomáš se staví proti krajnímu spiritualismu, proti postoji, který zlehčuje nebo nebere v potaz kontakt s materiálním světem.

  • Současným směrem je novotomismus =novodobá forma, návrat k učení T.A

Témata, do kterých materiál patří