23
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Augustus Aurelius = Svatý Augustýn
Filosof,teolog,biskup
řídí se zásadou: „Věř, abys rozuměl.“
základní témata jeho myšlení: Bůh (nepoznatelný, nevyslovitelný) a člověk (velké tajemství a otázka, cílem člověka je směřovat k bohu)
Predestinace = tzv. Boží předurčení, týká se svobodné vůle
Spirituální monismus – Bůh je nejvyšší dobro
Říká : člověk ,který o Bohu ví, má k němu směřovat
Dílo :
O obci boží
uspořádání společnosti, církev je nedokonalým předobrazem boží obce
Vyznání
biografie o cestě svého mládí
Problémy patristiky
Teologický – co je bůh-definovat Boha ? existuje trojice ? -otec,syn,duch svatý
Christologický – pojetí Ježíše Krista ,jestli byl vtělení Boha, nebo ne-rozhodli se, že byl jedna z podob Boha
Antropologický – Bůh do nás vložil vůli
První stádium
1-2.století
Převládá APOLOGETIKA = obrana křesťanství proti pohanským odpůrcům – věda obhajující křesťanskou víru. Je mnoho skeptiků pochybujících o existenci Boha, atakujících víru v Boha Bible. Poslání křesťanské apologetiky je propagovat křesťanského Boha a křesťanskou pravdu.
Druhé stádium
3-4 stol.
DOGMATIKA =formují se základní dogmata a tvoří se 1 filosoficko-teologické školy
Třetí stádium
5-8 př.n.l.
SYSTEMATIZACE =dochází k systematizaci vytvoření pojmů
SCHOLASTIKA
Filosoficko-teologický směr
Schola =školní nauka
Podstata : aby se pravdy víry staly i pravdami rozumu
Hl. Úkolem scholastiky je podepřít rozumovými důkazy to, co učila teologie
Scholastici vychází z teorie ,že první byla víra a poté rozum
Vznikají řeholnické řády a kláštery – rozvoj školství a klášterního vzdělání
Cíle:
prostřednictvím rozumu hlouběji proniknout do pravd víry a tím je obsahově přiblížit
lidskému myšlení
dát pravdě uspořádanou, systematickou formu
vyvrátit filozofickými argumenty námitky, které by proti této pravdě mohl mít rozum.
Období scholastiky
Raná scholastika
8-12. stol.n.l
Spor o univerzálie, zda skutečně reálně existují nebo neexistují obecné pojmy
„slepice nebo vejce“, bylo dříve slovo nebo věc ?
2 skupiny názorů na ten spor
Nominalisté – nomina = jméno
Reálně existují pouze dva jednotlivé předměty a jevy, obecné pojmy reálně neexistují ,je to jen označení jména-pouhý prázdný zvuk existující jen v myšlení
Realisté – realia =věcný
Obecné pojmy jsou na konkrétních věcech nezávislé ,mají samostatnou objektivní existenci – reálně existují (př: Tomáš Akvinský)
existují reálně v boží mysli, jsou tvořeny konkrétní věci
Vrcholná scholastika
13.století
vznik a rozvoj mnišských řádů
T . Akvinský – mnich ,realista, prohlášen za svatého
Jeho učení =tomismus – Stalo se oficiální filosofií katolické církve
vidí základ lidského poznání ve smyslech.
Toto smyslové poznání pomocí hmatu, chuti, čichu, sluchu a zraku se týká především materiálního světa.
Smyslové poznání je východiskem pro poznání rozumové – duchovní.
Svatý Tomáš se staví proti krajnímu spiritualismu, proti postoji, který zlehčuje nebo nebere v potaz kontakt s materiálním světem.
Současným směrem je novotomismus =novodobá forma, návrat k učení T.A