3.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3.5. Pozdní scholastika
14. – 15. st.
Roger Bacon – předběhl svou dobu, úloha experimentu, kritika Akvinského – neznalec řečtiny, podkopává autoritu Aristotela, pramen vědění o světě = bezprostřední zkušenost
Duns Scotus – kritika Akvinského, víra není nadrozumová, 1 věc může být z hlediska filosofie a pravdivá a ve víře nepravdivá, připravil rozchod víry a filosofie, důraz na samostatné poznávání
Vilém Ockam – „Ockamova břitva“ = hledat co nejjednodušší řešení, nominalismus – obecné pojmy vznikly lidmi, 2 samostatné pravdy (viz Scotus), filosofie nemusí být služkou teologie
3.6. Renesance – charakteristika, humanismus, reformace
2. pol. 15. st. – 17. st. (1. období – Florencie, 2. období – celá Itálie, 3. období – celá Evropa)
Individualismus, antropocentrismus – obrat k člověku, člověk středem
Studium Antiky – znovuzrození antiky
Světskost – odvrat od církve
Věda – rozum i zkušenost, boj proti bludům – heliocentrismus (postavení hvězd)
Panteismus – bůh je obsažen ve všem
Vynálezy: knihtisk, kompas, střelný prach
Humanismus – proud doprovázející renesanci, v literatuře: Petrarca, Boccaccio, Shakespeare, v umění: da Vinci, Michelangelo
Reformace – účelem přiblížit křesťanství obyčejným lidem, základem víry mám být osobní zkušenost s Kristem a Písmem svatým, bez zprostředkování církve - vyvolaly protireformace = založení jezuitského řádu Ignácem z Loyoly, obhajoba katolicismu)
Martin Luther (Německo)
Vykoupit se z hříchů lze pouze vírou v Písmo a Boha, ne v církev
Kritika odpustků, církve, papeže (95 tezí)
Jan Kalvín (Švýcarsko)
Vliv Luthera
Hugenoti – francouzští přívrženci kalvinismu
Ulrych Zwingli (Švýcarsko)
67 tezí – odmítá celibát, klášterní život
Pacifismus (viz Rotterdamský) – jednota a smír
3.7. Nové právní a politické myšlení, představitelé sociálních utopií
Kapitalistický způsob výroby – 1. manufaktury
Střelné zbraně
Měšťanstvo se osamocuje od šlechty
Niccolo Machiaveli
dílo: Vladař – návod, jak správně vládnout, „Z hrobu se nemstí nikdo.“, „Účel světí prostředky.“ (Machiavelismus) – všechny prostředky, které vedou k cíli, jsou správné, vždy v zájmu krále, doporučuje války a boje místo diplomatické cesty, král má být takový, aby se ho poddaní báli, má být jako liška a lev (zchytralý a silný) – mezi státy jen boj o moc, korupce!
Hugo Grotius
zakladatel mezinárodního práva, konflikty řešil na rozdíl od Machiaveliho mírovou cestou, právo z boží vůle nad státem
Thomas More
dílo: Utopia – ostrov, idealistické uspořádání společnosti – společnost solidární, spravedlivá
Thomaso Campanela
dílo: Sluneční stát – komunistická obec, řízena kněžími
obě sociální utopie jsou základem pro levicově orientované politiky 20. st. (Marx, Engels)