3. Základní psychické jevy - procesy, stavy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- podmínky - emoční inteligence, známost, souvislost
dělení: • dle úrovně - nižší - agrese, strach (zákl. fyziol. Potřeby)
- vyšší - sociální, estetické, morální, intelektuální
• dle průběhu - afekt - krátkodobý, intenzivní stav
- nálada - delší, méně intenzivní stav, nemusí mít důvod (trvalý)
• deprese (špatný) • euforie (dobrý)
- vášen - dlouhodobý, intenzivní stav
• základní - radost, smutek, láska, nenávist, hněv
b) Pozornost - soustředěnost na 1 jev či činnost
• bezděčná (spontánní) - společný základ jako zvířata
- orientačně pátrací reflex - OCHRANA
- relativní intenzita podnětu
• záměrná (úmyslná) - vědomá činnost, která má svůj cíl
- předpoklady pozornosti - vrozené dispozice, vůle, …
vlastnosti: výběrovost (1 podnět); trvalost (krátkodobá/dlouhodobá - životní cíle); intenzita; rozsah jevů
(počet jevů, které můžeme obsáhnout); přesouvání pozornosti (z 1 objektu na 2; z části na část)
faktory: prostředí, zdraví, hluk, emoční stav, …
poruchy: roztržitost, hyperaktivita
c) Vědomí - uvědomění si vlastního JÁ - reakce na podněty, prožívání, vnímání
- 3 stavy - bdělost
- ospalost - bdělost na vyšší úrovni (nepřesné vnímání, pomalé reakce)
- spánek - omezené vnímání JÁ a okolí, regenerace organismu
-R.E.M.; non R.E.M.
• Nevědomí (podvědomí) - část lidské psychiky, duševní obsahy (nejsou součástí vědomí)
• Změněné stavy - hypnóza, drogy, fyzický stav, …
5. Učení -celoživotní proces, díky kterému získáváme nové informace, zkušenosti, přizpůsobení situaci, …
- aktivní, tvořivé rozšíření vrozených dispozic • učení x • vrozené
- rozvoj - vědomostí - založen na poznatcích a informacích
- dovednosti - předpoklad k vykonávání činnosti - senzorické (ZUŠ,..)
- intelektové (schopnosti přemýšlení)
- senzomotorické (pohyb)
- sociální (společenské dovednosti)
- návyky: •záměrné - škola
• bezděčné - při práci, hře, …
- druhy: senzomotorické, vědomostní, intelektové, sociální
- zákl. proces - učení pomocí spojování představ, zážitků
- EFEKTIVITA - a) vnitřní - soustředěnost, zájem, stav, únava, vyrovnanost
b) vnější - prostředí (hluk, teplota, přehlednost poznámek, …)
• střední část (nejvíce zapomínáme); hlasité opakování (lépe si vybavíme); délka učení (pauzy); střídání látky; učení ve skupině