4. Základní psychické jevy - vlastnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- Deprivace - strádání, nedostatek něčeho
druhy: BIOLOGICKÁ: nedostatek spánku, jídla, pití, …
MOTORICKÁ: nedostatek pohybu, nemožnost, …
PSYCHICKÁ/CITOVÁ: strach, pocit nejistoty, „nikdo mě nemá rád“ …
SENZORICKÁ: nedostatek podmětů, nemá smysl
SOCIÁLNÍ: nedostatek kontaktů, ..
Řešení: a) adaptivní - přizpůsobení se nějaké cestě (pscyholog)
b) maladaptivní - neřešení problémů, řešeí problémů špatnou cestou (alkohol, drogy)
Pomoc - poradny, linka důvěry, psycholog (humanitní vzdělání, naslouchání lidí), psychiatr (medicína, léčení pomocí prášků)
B) Schopnosti - soubor psychických podmínek, které vykonáváme k určitým činnostem
- naučené a získané dispozice, které získáváme celý život, rozvíjíme ji učením
- záleží na podání -> kvalita, rychlost, jak rychle se danou schopnost naučíme, …
• vrozené dispozice (předpoklady) = VLOHY (anatomicko-fyziologické) - musí se cvičit
zjištění, zda vlohy máme
systematické cvičení (trénink)
motivace, navodit a udržet zájem o danou činnost
• Nadání - mimořádně velká vloha
• Talent - vysoce rozvinuté schopnosti
• Genialita - mimořádně rozvinutý talent
DRUHY: Verbální (mluvené) - vztahy vyjadřované slovy (př.: politici, právníci)
Prostorová představivost - dobrá orientace v prostoru (př.: akrobat, pilot, architekti, …)
Numerická - logické uvažování (př.: matematik, architekt, …)
Umělecké - velká fantazie, představivost (př.: hudebníci, malíři, spisovatelé, …)
Paměťové - paměťová schopnost (př.: doktor, …)
Percepční pohotovost - rychlý postřeh (př.: řidiči, doktoři, sportovci, ..)
Psychomotorické - zvládání pohybu, úkonů, … (př.: tanečníci, chirurg, …)
• dovednost - zkušeností/učením získaní schopnosti, vlastnosti -> rybaření, komunikace
• vědomost - to co se naučíme, chápeme a pamatujeme si
• návyk - dobré - úklid, hygiena, pozdravy, … / špatné - závislosti, zlozvyky, …
C) Inteligence - souhrn poznávacích schopností, nové vzniklé situace -> pomáhají učit se, přizpůsobovat se podmínkám
- myšlení - přesné, pohotové, dobrá orientace v myšlení
• Vrozená (fluidní)- od narození, nelze s ní hýbat)
• Založena na zkušenostech - krystalická
- IQ test - inteligenční kvocient - soubor úloh ke zpracování
- mentální věk: chronologický * 100
- měření inteligence -> IQ > 140 - vynikající inteligence až genialita
(pásma) 120-139 - Velmi dobrá inteligence
110-119 - Dobrá inteligence
90-109 - Průměrná inteligence
80-89 - Nízká inteligence
70-79 - Lehká debilita (lidé jsou lehce slabomyslní)
60-69 - Inbecilita/Idiocie - střední až těžká debilita
- ČR - mensa -> sdružuje lidi s IQ > 130 (2,5% populace)
• emoční inteligence - nelze měřit, zná a ovládá emoce, je to schopnost sám sebe motivovat
- empatie - chápání a vnímání emocí druhých