5.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5. tělesná výchova a sportu ve středověku, metody zjišťování a diagnostika pohybové výkonnosti, běhy - rozestavné (technika, metodika, nácvik)
TĚLESNÁ VÝCHOVA A SPORTU VE STŘEDOVĚKU
Ve 3.-7.stol.n.l. docházelo v zemích Asie a Římské říše (v důsledku nájezdů barbarů a stěhování národů) k rozkladu otrokářského řádu a ke vzniku feudálního společenského řádu. Zároveň k němu přecházeli Slované, Germáni a Mongolové. Od 4.stol.n.l. antická kultura odumírá a životní názor lidí ovlivňuje KŘESŤANSTVÍ (v roce 313 n.l. v Říme povoleno). S jeho rozvojem a úpadkem antické kultury nastává odklon od všeho, co Antika ctila. Vzorem se stává asketický člověk, který má odpor ke cvičení, hygieně, náhodě. Tělesná výchova přestává existovat, asoboní i společenská hygiena upadá a šíří se nemoci a epidemie.
V západní Evropě se vytváří FEUDALISMUS, kde základem je šlechta (bojovníci) a kolóni (bývalí otroci, kteří pracovali na polích)´. Vznikají malé státy. Církev má rozhodující vliv ve Francii, Itálii, v 10.-12. stol. je u nás církev s křesťanstvím pokrokovým prvkem.
V 11.stol v souvislosti s křižáckými výpravami vznikal dvoustupňový systém výchovy (pážecí a panošský) – pro mužskou šlechtickou mládež, je tzv. rytířská výchova
0-7 let výchova matkou
7-12 let pážata (společenské chování, tanec, hudba)
12-14 let panoši – příprava na život rytíře (jízda na koni, zbraně, rytířské hry)
18-20 let panoši byli pasováni na rytíře (úroveň tělesné připravenosti mají řáda pravidla, boj muže proti muži nebo v hromadných utkáních)
Systém rytířské výchovy směřoval k osvojení Sedmera rytířských ctností: jízda na koni, lukostřelba, zápas, šerm, lov + šachy, veršování. Tyto ctnosti se postupně měnily (plavání a tanec). Výchovnými středisky byly jízdárny a šermírny.
Ve 13.-14,stol.n.l sloužily rytířské turnaje jako aktivní příprava k boji. V 16. a 17.stol byly turnaje pouze jako forma zábavy
Výchova poddaných v 11. a 12. stol měli právo nosit zbraň, hygiena byla dobré úrovni, měli možnosti lovit zvěř. S postupně narůstajícím vlivem církve hygiena a čistota z vesnic mizí, hry a zábavy se minimalizují a z poddaných se stávají nevolníci. Poddaný v raném a vrcholném středověku má ještě všeobecnou přípravu, pak přichází husitství a vzniká tzv. druhé nevolnictví.
Ve 12. a 13. stol vznikají z obchodních středisek města, které jsou zakládány králi. Obyvatelé měst mají povinnost připravovat se k obraně města na straně krále. Z chudých šlechticů, zemanů a měšťanů se stávají bojovníci – nová šlechta.
Od 15. stol jsou vzdělávacím centrem DVORSKÉ AKADEMIE, kde se učí střelbě, voltižování, jízdě na koni, šermu a tanci
METODY ZJIŠŤOVÁNÍ A DIAGNOSTIKA POHYBOVÉ VÝKONNOSTI
Diagnostické metody umožňují získat informací o hlavních činitelích tréninkového procesu a vztazích mezi těmito činiteli. Uplatňují se na počátku, v průběhu a v závěrečné kontrole tréninkového procesu.