BABIČKA - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
když pozná její stesk po florentském malíři a upozorní na něj paní kněžnu. Vyprávění sleduje obrazy venkova v ročních obdobích
(církevní svátky: Vánoce, Velikonoce, obřady a tradice, rodinné slavnosti, pouť, jarní povodeň, dožínky, draní peří, svatba Kristly
s Jakubem Mílou…). Obrazy dokreslují povídání dalších postav (pan Beyer o životě v horách, děti o škole, babička o svém mládí…).
Významným mezníkem je také tragický konec Viktorčin: za bouře je zasažena bleskem.
Na konci novely vstupuje do sledu událostí autorka s epilogem, v němž popisuje poslední léta babiččina života, její smrt a pohřeb,
jemuž přihlíží za okny ratibořického zámku paní kněžna, která pronese symbolickou poslední větu knihy: „Šťastná to žena!“.
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Nejdůležitějším rysem novely Babička je nedějový, na realistickém popisu založený způsob kompozice. Jedná se o řadu obrazů
z venkovského života spjatých s hlavní postavou. Kompozičně je vyprávění v 18 kapitolách rozprostřeno mezi dvě události – příjezd
babičky k Proškům a babiččino stárnutí, smrt a pohřeb. Zhruba od poloviny se seznamujeme s rokem na Starém bělidle – líčení
venkovského života ve všech ročních obdobích (od léta do jara). Jazyk díla je jednoduchý, bez složitějších metafor. S bohatým
užitím archaických, nářečních výrazů, lidových obratů a rčení se vypravování přibližuje mluvené řeči.