Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




23. Stavba a funkce rozmnožovací soustavy člověka

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35,5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

23. MAT. OTÁZKA Stavba a funkce rozmnožovací soustavy člověka zabezpečuje rozmnožování (reprodukci), tzn. tvorbu nových jedinců (potomků) jedinci již existujícími, na základě jejich vlastní genetické informace tvořena párovými pohlavními žlázami a přídatnými pohlavními orgány Reprodukční systém muže zajišťuje tvorbu pohlavních buněk, pohlavních hormonů a umožňuje pohlavní spojení mužskými pohlavními žlázami jsou varlata – produkují pohlavní buňky – spermie a pohlavní hormony –testosteron varlata, nadvarle, chámovod, měchýřkovité žlázy, prostata, močová trubice, pyj, topořivá tělesa, šourek semenotvorné kanálky ve varlatech tvoříspermie Reprodukční systém ženy zabezpečuje několik základních funkcí: zrání vajíček a jejich uvolnění z kůry vaječníku produkci pohlavních hormonů uskutečnění pohlavního spojení v případě, že dojde k oplození vajíčka, vytváří pohlavní systém vhodné prostředí pro vývoj plodu a jeho porod vaječníky, vejcovod, děloha, pochva, velké stydké pysky, malé stydké pysky, malé vestibulární žlázy, klitoris v kůře vaječníků uložena již od dětství vajíčka Oplození k oplození dochází ve vejcovodu – zde se vajíčko setkává se spermií vlastní pohyb spermií 3 – 6mm za minutu, význam pro postup mají stahy dělohy a vejcovodů vyvolané pohlavním vzrušením životnost spermií i vajíček v pohlavních orgánech ženy jevelmi krátká (vajíčko po ovulaci schopné oplození 12h, spermie 1 – 2 dny) největší pravděpodobnost oplození mezi 12. a 16. dnem cyklu tzv. provokovaná ovulace – při silném pohlavním vzrušení náhlé uvolnění nejzralejšího vajíčka z folikulu, následná možnost otěhotnění do vajíčka zpravidla proniká jen jedna spermie oplozené vajíčko se začne ihneddělit (rýhovat) vzniká placenta(vývoj ukončen ve 3. měsíci těhotenství) placenta má trojí funkci: metabolická – umožňuje výměnu vody, minerálů, plynů, vitaminů, stavebních částí cukrů, tuků a bílkovin mezi krví matky a plodu plod přes placentu vylučuje odpadové produkty vlastní látkové výměny (močovina, kys. močová,…) placenta plodu nahrazuje plíce, trávicí trubici a ledviny od konce 6. měsíce výkonnost placenty klesá od 6. měsíce roste plod o 0,5kg měsíčně (do té doby měl 1kg) ochranná – oddělení oběhů obou organismů zabraňuje vzniku protilátkových reakcí (vedly by k poškození nebo zničení organismu) hormonální – placenta je endokrinní žláza produkuje gonadotropin (HCG) – zabraňuje zániku žlutého tělíska produkuje estrogeny po první třetině těhotenství – placenta tvoří víc hormonů než vaječníky plod se stává nezávislý na žlutém tělísku v průběhu těhotenství přebírá placenta funkci adenohypofýzy (choriové gonadotropiny mají podobnou funkci jako lutropin a vaječníkové hormony) Těhotenství těhotenství (gravidita) – období, kdy v děloze matky probíhá vývoj zárodku a plod začíná oplozením vajíčka a končí porodem porod – tři fáze: otevírací, vypuzovací, vypuzení placenty Období života člověka novorozenecké – od narození do 28. dnu života, adaptace na podmínky mimo dělohu matky, samostatná práce jednotlivých orgánů, NS nezralá kojenecké – končí 1. rokem života, jedinec kojen mateřským mlékem, při kojení citové pouto mezi matkou a dítětem, hmotnost dítěte se zdvojnásobí, rychlý růst, intenzívní psychomotorický vývoj (převalení, učí se sedět, staví se, ke konci období začíná chodit), roste mléčný chrup batolecí – 2. – 3. rok, osamostatňování v základních životních fcích (chůze, řeč,..), dokončuje se růst mléčného chrupu, zpomaluje se růst těla, dítě napodobuje, hraje si, samostatně jí, formují se povahové vlastnosti předškolní věk – 4. – 6. rok, růst pomalý, ale plynulý, malé rozdíly mezi děvčaty a chlapci, tzv. období první vytáhlosti mezi 5. a 6. rokem, zvětšuje se obličejová část hlavy, mléčný chrup se mění na trvalý, zdokonaluje se motorika, rozvíjí se myšlení, řeč, fantazie, paměť školní věk – 7. – 14. rok mladší školní věk – zátěž s nástupem do školy (omezení pohybu, soustředěnost, duševní napětí, únava) starší školní věk – nastává puberta (dospívání), urychlený růst, rozvoj logické paměti, vývoj druhotných pohlavních znaků, nevyrovnanost osobnosti adolescence (dorostenecké období) – 15. – 18. rok, u dívek se růst ukončuje kolem 16. roku, u chlapců růst pokračuje, citová nevyrovnanost, tvoří se mravní hodnoty, dochází k duševnímu dospívání dospělost – do 30 let, psychická a fyzická aktivita, člověk zakládá rodinu, vychovává děti zralost – do 45 let, snaha po uplatnění zkušeností, největší pracovní aktivita střední věk – do 60 let, u žen je ukončena činnost vaječníků (ukončena schopnost mít děti) stáří – do 75 let, snižuje se činnost některých orgánů, kostní tkáň řídne, snižuje se podíl vody v organismu vysoké stáří – nad 75 let

Témata, do kterých materiál patří