6. Dráždivost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
parasympatikus
z prodloužené a křížové míchy
funkce: odpočinek, obnova sil, rekonvalescence, posílení peristaltických pohybů, vylučování trávicích šťáv, sekrece inzulínu – ukládání glukózy, spánek
ÚROVNĚ REGULACE
1. mícha: vyprazdňování močového měchýře a střev, pohlavní reakce (po spojení s vyššími centry, jinak nedokonalé)
2. prodloužená mícha: centra důležitých funkcí, chybí schopnost dokonalé integrace funkcí
3. hypothalamus: komplexy reakcí
NERVOVÁ ČINNOST
-
signály (vzruchy, impulsy) = složité elektrochemické děje, vznikají podrážděním čidel (receptorů), které reagují na různé podněty (tlak, teplo, zvuk, světlo)
-
reflex = odpověď na podnět
REFLEX, REFLEXNÍ OBLOUK
reflex = funkční jednotka nervové soustavy
zákonitá odpověď/reakce organismu na podnět (dráždění receptorů)
reflexní oblouk
receptor (smyslový orgán) - dochází k vytvoření vzruchu
dostředivá (aferentní, senzitivní) dráha - šíření/přenos vzruchu
centrum (mozek nebo mícha) - zpracování
odstředivá (eferentní, motorická) dráha - šíření/přenos vzruchu
výkonný orgán (= efektor, sval nebo žláza)
př. míšní reflex: čidlo ve svalu → dostředivý neuron → interneuron → odstředivý neuron → svalové vlákno
paterální reflex – klepnutí do kolena
REFLEXY
nepodmíněné (nižší nervová činnost): vrozené, založeny v genetickém kódu → reflex zornicový, sací, uchopovací, obranné reflexy – podnět vždy biologicky důležitý
podmíněné(vyšší nervová činnost): vznikají na základě spojení nepodmíněného reflexu s jakýmkoliv podnětem, spojení je dočasné, nutno posilovat, jinak vyhasíná
podněty zrakové, čichové, sluchové (=konkrétní)… 1. SIGNÁLNÍ SOUSTAVA
podnětem je mluvené, psané nebo myšlené slovo (pouze u člověka)… 2. SIGNÁLNÍ SOUSTAVA
Pokus se psem – Ivan Petrovič Pavlov
Fáze 1
Pavlov: Azore, tady máš uzenku.
Azor: Vrr, dobrá uzenka, haf.
Pes, když vidí a cítí uzenku, sliní.
Fáze 2
Zvuk zvonečku.
Pavlov: Azore, přinesl jsem ti uzenku.
Azor: Vrr, uzenka dobrá, ale proč páníček dělá ten kravál se zvonečkem, haf.
Pes uslyšel zvoneček, pak uviděl a ucítil uzenku a začal slinit.
Fáze 3
Zvuk zvonečku
Azor: Aha, páníček zvoní na zvonek – to mi asi brzy přinese uzenku!
Pavlov: A je to tady! Azor slintá, a já zrovna u sebe žádnou uzenku nemám!
PAMĚŤ
= schopnost přijímat, zpracovávat a ukládat nové informace a později si je vybavit
průběh: receptor, senzorické dráhy, analyzátor (aktivizován k pozornosti mozkové kůry a lymbickému systému)
paměť můžeme z hlediska neurofyziologického rozlišit na paměť
fylogenentickou (zkušenost živočišného druhu) - vázána na nižší NČ a zahrnuje zděděné, pudové a vrozené reakce
ontogenetickou (zkušenost jedince) - získáváme v individuálním životě a je spojena s vyšší NČ na úrovni 1. signální soustavy a jedná se o živelné a záměrné učení.
anticipační (zkušenost předpokládaná) - produktem 2. signální soustavy a jejím projevem je záměrné učení