Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6. Dráždivost

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.73 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • parasympatikus

    • z prodloužené a křížové míchy

    • funkce: odpočinek, obnova sil, rekonvalescence, posílení peristaltických pohybů, vylučování trávicích šťáv, sekrece inzulínu – ukládání glukózy, spánek

  • ÚROVNĚ REGULACE

    • 1. mícha: vyprazdňování močového měchýře a střev, pohlavní reakce (po spojení s vyššími centry, jinak nedokonalé)

    • 2. prodloužená mícha: centra důležitých funkcí, chybí schopnost dokonalé integrace funkcí

    • 3. hypothalamus: komplexy reakcí

    NERVOVÁ ČINNOST

    • signály (vzruchy, impulsy) = složité elektrochemické děje, vznikají podrážděním čidel (receptorů), které reagují na různé podněty (tlak, teplo, zvuk, světlo)

    • reflex = odpověď na podnět

    REFLEX, REFLEXNÍ OBLOUK

    • reflex = funkční jednotka nervové soustavy

      • zákonitá odpověď/reakce organismu na podnět (dráždění receptorů)

    • reflexní oblouk

      • receptor (smyslový orgán) - dochází k vytvoření vzruchu

      • dostředivá (aferentní, senzitivní) dráha - šíření/přenos vzruchu

      • centrum (mozek nebo mícha) - zpracování

      • odstředivá (eferentní, motorická) dráha - šíření/přenos vzruchu

      • výkonný orgán (= efektor, sval nebo žláza)

    • př. míšní reflex: čidlo ve svalu → dostředivý neuron → interneuron → odstředivý neuron → svalové vlákno

    • paterální reflex – klepnutí do kolena

    REFLEXY

    • nepodmíněné (nižší nervová činnost): vrozené, založeny v genetickém kódu → reflex zornicový, sací, uchopovací, obranné reflexy – podnět vždy biologicky důležitý

    • podmíněné(vyšší nervová činnost): vznikají na základě spojení nepodmíněného reflexu s jakýmkoliv podnětem, spojení je dočasné, nutno posilovat, jinak vyhasíná

    • podněty zrakové, čichové, sluchové (=konkrétní)… 1. SIGNÁLNÍ SOUSTAVA

    • podnětem je mluvené, psané nebo myšlené slovo (pouze u člověka)… 2. SIGNÁLNÍ SOUSTAVA

    Pokus se psem – Ivan Petrovič Pavlov

    Fáze 1
    Pavlov: Azore, tady máš uzenku.
    Azor: Vrr, dobrá uzenka, haf.
    Pes, když vidí a cítí uzenku, sliní.

    Fáze 2
    Zvuk zvonečku.
    Pavlov: Azore, přinesl jsem ti uzenku.
    Azor: Vrr, uzenka dobrá, ale proč páníček dělá ten kravál se zvonečkem, haf.
    Pes uslyšel zvoneček, pak uviděl a ucítil uzenku a začal slinit.

    Fáze 3
    Zvuk zvonečku
    Azor: Aha, páníček zvoní na zvonek – to mi asi brzy přinese uzenku!
    Pavlov: A je to tady! Azor slintá, a já zrovna u sebe žádnou uzenku nemám!

    PAMĚŤ

    • = schopnost přijímat, zpracovávat a ukládat nové informace a později si je vybavit

    • průběh: receptor, senzorické dráhy, analyzátor (aktivizován k pozornosti mozkové kůry a lymbickému systému)

    • paměť můžeme z hlediska neurofyziologického rozlišit na paměť

    • fylogenentickou (zkušenost živočišného druhu) - vázána na nižší NČ a zahrnuje zděděné, pudové a vrozené reakce

    • ontogenetickou (zkušenost jedince) - získáváme v individuálním životě a je spojena s vyšší NČ na úrovni 1. signální soustavy a jedná se o živelné a záměrné učení.

    • anticipační (zkušenost předpokládaná) - produktem 2. signální soustavy a jejím projevem je záměrné učení

    Témata, do kterých materiál patří