Základy evoluční biologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (44.48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Základy evoluční biologie

Vznik a vývoj života

• tři základní otázky

• kdy život vznikl (časové vymezení)

• kde život vznikl (v jakém prostředí)

• za jakých podmínek život vznikal (které vnější faktory se uplatňovaly při formování života)

• kreační teorie

• život vznikl zásahem nadpřirozené síly (boha)

• tuto myšlenku zastávali mj. i C. Linné, R. Hooke, J. B. Lamarck

• mnozí ale uznávají i myšlenku evoluce – např. P. Teilhard de Chardin: křesťanský evolucionismus

• Marek Vácha- český profesor, zabývá se

• teorie samoplození

• vznik organismů přímo z neživé hmoty (např. žáby z bahna, myši z obilí apod.)

• vyvrátil francouzský chemik Louis Pasteur – pasterizoval polévku, aby v ní nebyly žádné organismy (sifon)

• teorie panspermismu

• život rozšířen v celém vesmíru ve formě tzv. kosmozoí, která se ve vhodných podmínkách rozvinou do vyšších forem

• nevysvětluje tedy vznik života jako takového, jen jeho objevení se na Zemi

• rozpracoval švédský chemik S. Arrhenius, současně zastává i H. C. Crick (jeden z objevitelů struktury DNA)

• teorie evoluční, autochtonní abiogeneze

• vznik života postupných vývojem z neživé hmoty přímo na Zemi

Teorie evoluční, autochtonní abiogeneze

• proces vzniku života zahrnuje dvě fáze

• chemická evoluce = vznik stavebních látek živé hmoty

• biologická evoluce = vznik buněk a jejich vývoj po dnešní dobu

chemická evoluce

• proběhla v několika etapách a zahrnuje v sobě vznik jednoduchých organických sloučenin abiogenetickou cestou již v době formování zemské kůry (tj. cca před 4 mld. let)

• praatmosféra měla redukční charakter, obsahovala řadu jednoduchých sloučenin (voda, vodík, oxid uhličitý, sulfan, amoniak, dusík, fosfan, kyanovodík…)

• z těchto látek mohou při dodání energie (např. UV záření, tlak, teplo, elektrické výboje) vzniknout jednoduché sloučeniny (aminokyseliny, dusíkaté heterocykly)

• dokázáno pokusy – Miller, Fox

• teorie jílů - vrstvy

• koacerváty a metabolony

• z koloidních roztoků makromolekulárních látek vznikají za vhodných podmínek spojováním koloidních částic s opačnými elektrickými náboji na svém povrchu shluky – ty vytvářejí oddělenou disperzní fázi ve formě malých kapiček bílkoviny = KOACERVÁTY (pokusy Oparin, Haldane)

• předchůdci buněk = PROTENOIDNÍ MIKROSFÉRY – bílkoviny a metabolismus (vznikají spontánně ochlazením vodných roztoků polypeptidů, podobné vlastnosti jako buňky: růst, komplexita, dvojitý obal, elektrický potenciál apod.)

• koacerváty a mikrosféry představují první otevřený systém = METABOLON (pozor, nejedná se ale o předchůdce organismů – informace o struktuře a katalytické aktivitě protenoidů, jejichž nahodilé uskupení umožnilo metabolické projevy, se ztrácela se zánikem metabolonu, chybí schopnost autoreplikace!)

• biologická evoluce