Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




03_listopad

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (216.4 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Dítě je velice opuštěné, jediný, kdo mu zbývá je malé kuřátko. Rozhodne se tedy, že se něj řádně postará, a tak mu chce najít nové hnízdečko. Nenapadne ho nic lepšího, než jeho vlastní postýlka. Vezme si tedy kuřátko do postele, naneštěstí je odhalen a zase bit.

Macecha má dojem, že dítě jen překáží, a tak ho nechá odstěhovat do kouta kuchyně. S dítětem se nikdo nebaví, dostává málo jídla, nosí to nejhorší oblečení a veškerý svůj čas tráví s kuřátkem. Chlapeček myslí na maminku, která ho milovala a chovala se k němu hezky. Dítě chřadne a vážně onemocní. Jeho zhoršený stav vzbuzuje v obyvatelích domu hnus, a tak je přestěhován na slámu, kde má zemřít. Do domu je přenesen pouze, když přichází lékař, aby potvrdil, že jeho dny jsou sečteny.

Chlapcovo kuře prchá před krutou paní domu a sloužícími. Najde chlapce a přitulí se k němu. Dítě vzápětí „odchází“ za maminkou.

V) Charakterizace postav

Chlapec – neznáme věk ani jméno, bezbranný, citlivý, zemře mu matka

Kuře – jediný přítel chlapce (paralela), zaostalé, malé a neduživé, ostatní ho odstrkují

Matka – chlapce měla ráda, těžce nemocná, smrt na začátku knihy

Otec – krutý, první ženu byl, dítě je mu lhostejné

Macecha – sobecká, falešná, krutá, omotá si manžela kolem prstu

Katla – původní služka, hodná, měla chlapce ráda

Pepka – nová služka, zrzavá, zlá, nemá chlapce ráda, pravá ruka macechy

V) Kompozice knihy

Doba a místo: venkovské prostředí. 19. století

Jedná se o naturalistickou novelu (naturalistické prvky: pesimismus, užití kontrastů, popisy fyzických stavů dítěte a kuřete, stavění lidského tvora a zvířete na stejnou rovin, autor klade velký důraz a detailní popsání prostředí).

Příběh je založen na paralele mezi trpícím dítětem a kuřetem – mají stejný osud, jsou odstrkováni, není o ně postaráno.

Vyskytuje se také velké množství kontrastů. (láska matky X nenávist macechy; krásný jarní den X smutek, zvuk umíráčku, pohřeb; smrt matky X narození kuřte (oboje ve stejný den)

Příběh je psán v er- formě, a má chronologickou výstavbu (objevují se retrospektivní prvky, když chlapec vzpomíná na svou milující matku). Jazyk povídky je zastaralý (archaismy: rokotivý hlas) a místy komplikovaný. Kniha je psána převážně spisovně, místy se objevuje nářečí a slangová mluva (hovorový jazyk). Autor používá velké množství přechodníků (vyběhavše, našvitořivše), metafor (z života vystouplá maminka), oxymoronů (umíráček zněl tak mile a tak radostně), personifikací (slunce vystoupalo) a přirovnání (studená jako led). V lyrických pasážích se objevuje i nadsázka a ironie. Dále se objevuje obrácený slovosled, rozvitá souvětí a nedokončené výpovědi (apoziopeze). Autor se zaměřuje na citovou rovinu čtenáře, a tak často používá řečnické otázky (nabádá čtenáře k zamyšlení nad životem dítěte).

Témata, do kterých materiál patří