Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2. William Shakespeare - Romeo a Julie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (15.15 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

POSTAVY A CHARAKTERISTIKA:
Julie

- krásná, mladá (necelých 14 let), obětavá, z rodu Kapuletů, vezme si tajně Romea, má si vzít Parise – nechce, otráví se dočasně jedem – pohřbí ji, nakonec se zabije-dýkou (když v hrobce vidí mrtvého Romea)

Romeo
- mladý romantik, z rodu Monteků, unáhlený, je schopen pro Julii udělat vše, seznámí se s Julií na plese – zamiluje se do ní

Merkucio
- Romeův přítel

Paris
- mladý bohatý šlechtic, měl si vzít Julii, namyšlený, odvážný

Tybalt
- Juliin bratranec, velmi pomstychtivý a nesnášenlivý vůči Montekům

otec Vavřinec (Lorenzo)
- starý a moudrý kněz, přál milencům lásku, oddávající Romea a Julii,

BENVOLIO
- příbuzný Monteků, humorný, vtipný

CHŮVA
- stará, upovídaná, měla ráda Julii (vychovávala ji od malička), spojnice mezi Romeem a Julií

Baltazar – Romeův sluha

KOMPOZICE:
- děj chronologický
- hra je rozdělena na prolog (psán formou anglického sonetu) a 5 dějství (nerýmovaný pětistopý jambický verš = blankvers)

1. seznámení Romea a Julie

2. svatba

3. smrt Merkucia, smrt Tybalta, vyhnanství Romea

4. falešná smrt Julie, nedoručená zpráva Romeovi

5. smrt Parise, Romea a Julie

6. usmíření Monteků a Kapuletů

JAZYK:
- forma veršovaná
- často věty tázací, zvolací („O Romeo!, proč musíš být Romeo!“, „ Nálado! Blázne!“)
- jednoduché věty i souvětí
- přímá řeč, popis a charakteristika
- psáno v próze (nerýmované) i v poezii (rýmované)
- prolínají se prvky tragiky i komiky
- přímá řeč - dialogy, monology
- jazyk spisovný, citově zbarvené výrazy
- 5 dějství (úvod, zápletka, vyvrcholení děje, zvrat, závěr) a má prolog

TROPY A FIGURY:
- řečnické otázky ("Ach Romeo, Romeo! Proč jsi Romeo?")
- přirovnání ("Tu se Romeo vymrštil jako střela.")
- archaismy ("Ni to, ni ono...")
- metafora ("Na křídlech lásky přeletěl jsem zeď...")
- anafora
- personifikace

ZAŘAZENÍ DO KONTEXTU AUTOROVY TVORBY:
- toto dílo se řadí do 1. období autorovy tvorby – do roku 1600 – především komedie a historická dramata, často zpracovával staré náměty z anglické minulosti a z antiky

LITERÁRNÍ/OBECNĚ KULTURNÍ KONTEXT DÍLA (směr, doba, hnutí):
- anglická renesance 16. - 1. polovina 17. století
- renesance = znovuzrození antiky

WILLIAM SHAKESPEARE (1564-1616) – ANGLICKÁ RENESANCE- spisovatel, největší světový dramatik
- narozen ve Stratfordu nad Avonou- studoval gymnázium
- v 19 letech se oženil s ženou, která byla o 8 let starší – už spolu čekali dítě
- v 18 letech odešel do Londýna a věnoval se divadlu, v Londýně vynikal jako herec a dramatik
- stal se spolumajitelem divadla Globe – začali hrát v divadle Globe
- 1613 vyhoření Globe → přestěhoval se s ženou a dětmi do Stratfordu, přestal psát dramata

- napsal 38 divadelních her a 154 sonetů = přesně vymezená struktura 14 veršů a logického členění

Další díla:
komedie - Zkrocení zlé ženy, Kupec benátský
historické hry - Jindřich IV., Jinřich V.
drama - Julius Caesar
tragédie - Macbeth, Král Lear, Othello

Témata, do kterých materiál patří